Merk- en marketingorganisatie
Effectieve en efficiënte marketing kan niet zonder een goede organisatie van marketing. Belangrijkste uitgangspunt bij marketing is marktoriëntatie.
Klantgerichtheid is een zaak van de gehele organisatie.
Het omgekeerde geldt ook: een klantgerichte organisatie hoeft niet een aparte marketingafdeling te hebben.
Om te weten hoe de marketingactiviteiten in een bedrijf moeten worden georganiseerd, is het eerst van belang vast te stellen welke activiteiten dat zijn.
- het analyseren van de omgeving (analysis)
- het nemen van marketingbeslissingen
- het maken van een marketingplan (planning)
- het uitvoeren van de genomen beslissingen (implementation)
- het controleren en evalueren van de resultaten (control).
Alleen in nauwe samenwerking met de andere functies in een onderneming kunnen marketingbeslissingen worden uitgevoerd.
Op welke wijze kan marketing dan worden georganiseerd?
- Functionele organisatie: organisatievorm waarbij de verschillende basisfuncties door aparte afdelingen worden vervuld.
De taken van werknemers worden gegroepeerd rondom bedrijfsfuncties
Voordeel: eenvoudig
Nadeel: niemand is verantwoordelijk voor een bepaald product of klantgroep
(segmenten)
- Product organisatie: = product management
= brand management
Afzonderlijke managers die verantwoordelijk zijn voor een bepaald product of bepaald merk
veel samenwerken met anderen
- Afenemersgerichte organisatie:
Het opdeling naar markten of groepen klanten.
zinvol als een onderneming duidelijk verschillende doelgroepen bedient
Voordeel: dat de betreffende manager de doelgroep goed kent en binnen de onderneming intern goed de belangen van de doelgroep kan 'behartigen'.
Accountmanagementsysteem
= Een accountmanager is iemand die verantwoordelijk is voor één klant (account).
- Regionale organisatie:
Aparte managers inschakelen die verantwoordelijk zijn voor de omzet in regio's
Conclusie: niet één van de geschetste vormen gebruiken maar een combinatie ervan