Ondernemingsreacties op omgevingsveranderingen
Eenmaal de onderneming op de hoogte is van de veranderingen, kan ze op verschillende manieren reageren.
1) ontkenning:
De onderneming ontkent dat de veranderingen haar toekomstige ondernemersactiviteiten zullen raken, ze handelt gewoon verder zoals in het verleden. De onderneming past zich niet aan en speelt niet in op de bedreigingen en opportuniteiten.
2) vertraagde reactie:
Er zijn drie mogelijke oorzaken waarom een onderneming met enige of veel vertraging reageert. Dikwijls treden de drie oorzaken tegelijk op.
Stroeve, bureaucratische besluitvorming binnen het bedrijf
Een zekere marketing - bijziendheid: dit is veelal te wijten aan een te grote productgerichtheid in plaats van klantgerichtheid
Psychologische weerstand
de inertie (= traagheid) die hieruit voortkomt, verhindert een snelle reactie.
Men gelooft in zijn eigen product, maar vergeet dat de consument wel eens anders zou kunnen redeneren.
3) bezuinigingsstrategie:
lagere loonkosten moesten in de jaren ’80 een oplossing bieden voor de marktgerichte aanpak van oa Japanse concurrenten.
4) strategische aanpassing:
- Geleidelijke aanpassing: men zal planmatig en aanhoudend de strategie bijsturen.
- Radicale aanpassing: treden meestal op wanneer de onderneming zich in een ware crisis bevindt. Dit gaat meestal gepaard met een nieuw management.
- Zie figuur p 144!
Vb. De Zwitserse uurwerkindustrie teerde in de jaren 80 voort op haar mechanische uurwerken die in de loop der jaren een imago van degelijkheid en duurzaamheid opgebouwd hadden. Digitale uurwerken werden ingevoerd en tegen ongelooflijk lage prijzen verkocht. De Zwitserse fabrikant heeft die niet als bedreigd beschouwd. Deze ontkenning kon echter niet vermijden dat de consument wel vertrouwen had in deze nieuwe uurwerkengeneratie.
De Zwitserse uurwerkindustrie ontkende in eerste instantie het nieuwe concurrentiegevaar. Het vergde vele jaren om uiteindelijk het management te laten inzien dat een nieuwe productstrategie moest worden ontwikkeld.