PR-taken
3 gebieden:
- Managementcommunicatie: communicatie door het management met als doel een gedeelde visie te ontwikkelen, vertrouwen in de leiding te kweken en te behouden. Ook communicatie waarbij men moet omgaan met veranderingen en werknemers versterken en motiveren.
- Marketingcommunicatie: heeft als doel de verkoop van goederen en/of diensten te ondersteunen (dmv adverteties, promoties, direct mailing, pers.verkoop,…
- Organisatiecommunicatie: een hoeveelheid communicatie-activiteiten, gewoonlijk op bedrijfsniveau. Bv. public affairs, relaties met investeerders of beleggers, PR,… Men noemt dit ook wel concerncommunicatie of corporate communicatie.
Vervolgens kan men de PR structuur nog verder onderverdelen naargelang de functionele lijnen of de taaklijnen:
Functionele lijnen: Indeling naargelang de functie wordt vaak gebruikt bij de afdeling PR. Hier gaat 1 persoon (of groep) naar alle taken kijken.
- Vb.Directeur PR:
- Interne communicatie
- Public affairs
- Financiële communicatie
- Marketingcommunicatie
Taaklijnen: Indeling naargelang de taken gebruikt men vooral bij de communicatie. Het gevaar van beide benaderingen is dat de specialistische persoon functie-en taakgericht wordt.
- Vb. Directie communicate:
Publicaties
- Evenementen
- Mediarelaties
- Sponsoring
- Web-PR
10 taken vn een PR-beoefenaar:
1) Schrijf – ectiewerk: Webblogs, jaarverslagen, toespraken, brochures,…
2) Mediarelaties en plaatsing: Contact met de media, tijdschriften,…
3) Onderzoek: Verzamelen v info over publieke opinie, trends, wetgeving,…
4) Management en administratie: Ontwikkelen v programma’s, doelen en doelstellingen bepalen, bepaling publiek,…
5) Speciale evenementen: organiseren en leiden v conferenties, openingen,…
6) Spreken: voor groep spreken, presentaties,…
7) Productie: fotografie, vormgeving, multimedia, artwork, audiovisueel,…
8) Training: mediatraining en optreden in openbaar, coachen bij schrijven,…
9) Contact: relaties onderhouden met media, lokale gemeenschap, vergaderen,…
10) Advisering: management adviseren op politiek en sociaal vlak, crisisvermijding en crisismanagement,…
- De relatie tussen PR en marketing:
- Marketing: veronderstelt dat er een ‘winst’ is bij elke uitwisselingsrelatie.
- PR: Relaties op zich hebben waarde.
- Dit is het grootste verschil tussen marketing en PR.
Bij PR gaat het over opbouwen van relaties met talrijke stakeholders, en het gebruik van een grote reeks middelen en technieken.
Maar deze scheidingslijn vervaagt. Veel organisatie hebben tegenwoordig één communicatiefunctie die beide dingen regelt.
Human resources of personeelszaken
ü Voor deze zaken is het evident dat PR-en human resources/personeelfuncties samenwerken om met de werknemers te communiceren.
ü Bij elke belangrijke verandering (fusie, ontslagen, promotie,…) is het van belang dat PR deze veranderingen juist en tijdig communiceert.