Prijs nader belicht
- inkoopprijs
- verkoopprijs
= de hoeveelheid geld die de aanbieder vraagt voor het leveren van één eenheid product aan de klant
Prijswijziging
= aanpassing van de verkoopprijs
Ofwel = verandering van de hoeveelheid (10+1 gratis)
Ofwel = verandering van de kwaliteit
Relatie prijs en winst
De prijs heeft op twee manieren invloed op de winst.
- Direct: meer of minder verdienen aan een product
- Indirect: meer of minder vraag, verkopen
Waarom prijsdaling doorvoeren ?
- Marktaandeel laten stijgen (relatief goedkoper)
- Stel dat de concurrentie volgt: prijzenoorlog
Gevolg: - winsten dalen
- zwakste aanbieders verdwijnen
- consument is lachende derde
Vaste prijzen en variabele prijzen
Verschillende soorten prijzen.
1. Vaste prijzen: door de aanbieder vastgesteld
2. Variabele prijzen: per aankoop vastgesteld, als gevolg van meerdere interacties tussen vrager(s) en aanbieder(s).
Er zijn verschillende mogelijkheden waarop variabele prijzen tot stand komen,
- Eén vrager en één aanbieder: onderhandeling met elkaar
- Eén aanbieder en meerdere vragers: degene die bereid is de hoogste prijs te betalen, mag het product van de aanbieder kopen. (veiling)
- verkoop bij opbod = gestart met een lage prijs en waar de deelnemers tegen
elkaar opbieden totdat het hoogste bod is bereikt
- verkoop bij afslag = start de prijs hoog en naarmate de tijd verstrijkt, daalt de prijs. De
veiling eindigt als een koper toehapt of de minimumprijs is bereikt.
- één vrager is en meerdere aanbieders:
- inschrijving = beschrijft de vrager zo exact mogelijk de voorwaarden waaraan het
gewenste product dient te voldoen, waarna een aantal aanbieders de gelegenheid krijgt aan te geven voor welke prijs zij bereid zijn dit product te leveren.
- omgekeerde veiling = reverse auction = de aanbieders die bieden op de vraag van een Klant
- Meerdere aanbieders en meerdere vragers: tegelijkertijd contact met elkaar hebben.
= beurs (aandelenbeurs)