Menu

Prijsperceptie

Deel dit artikel:

Er zijn tal van oorzaken waardoor de prijs afwijkend van de werkelijkheid wordt ervaren.

  • De consument is geneigd om prijzen te groeperen rond “sleutelcijfers”.

Als gevolg hiervan neemt hij onderscheiden intervallen niet op dezelfde manier waar.

  • Consumenten vormen een prijsbeeld van de verschillende winkels en niet alleen van de afzonderlijke producten.

De vorming van dit prijsbeeld blijkt in veel gevallen niet objectief te verlopen.

Op basis van toevallige vergelijkingen tussen winkelpunten, komt de consument tot een prijsoordeel.

De distribuanten proberen hier op in te spelen.

Zij gaan bepaalde artikelen zoals de eigen winkelmerken of vergelijkbare merkartikelen laag prijzen.

Via dit prijs-demonstratie-effect poogt men een goedkoop-imago te creëren voor het totale winkelassortiment.

Andere elementen zijn de winkelinrichting, de massaliteit van de gepresenteerde artikelen en de nadrukkelijkheid en/of veelvuldigheid van prijspromoties.

Niet de prijs zelf maar wel de prijsperceptie in relatie met de kwaliteitsperceptie bepaalt de vraag, en die maakt uit of de prijs van het product/merk als hoog of als laag beschouwd wordt.

Zo blijkt volgens een recente studie dat het groeiend marktaandeel van de winkelmarken te wijten is aan de mate waarin de consument denkt dat de producten waar voor hun geld bieden.

Fabrikanten van merkproducten weten hun marktaandeel te bewaren ondanks een hogere prijs omdat de consumenten de prijs goedkoper percipiëren omdat ze het gevoel hebben dat ze waar voor hun geld krijgen.

De kwaliteitsperceptie beïnvloedt ongetwijfeld de prijsperceptie.

Anderzijds beïnvloedt de prijs de kwaliteitsperceptie. Binnen zekere grenzen zal de prijs als kwaliteitsindicator gebruikt worden.

Waarom wordt de prijs gebruikt als een kwaliteitsindicator?

Een verklaring wordt gegeven door statistische correlaties tussen het gebruik van de prijs, als kwaliteitsindex, en bepaalde karakteristieken van de consument en/of aankoopsituatie.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen