Prijszetting en klantgedrag
- De invloed van prijsveranderingen op de vraag
Prijselasticiteit van de vraag = Verandering in de gevraagde hoeveelheid (%)
Verandering in de prijs (%)
Vaak: prijselasticiteit negatief zijn: Als de vraag afneemt als de prijs stijgt
(minder mensen zijn bereid te kopen) en omgekeerd
- De prijsgevoeligheid van klanten
De prijselasticiteit = een maatstaf die weergeeft in welke mate klanten reageren op een prijsverandering.
- hoge prijselasticiteit reageren klanten sterk op een prijswijziging
- lage prijselasticiteit verandert het koopgedrag veel minder.
We onderscheiden zes factoren die de prijsgevoeligheid van klanten bepalen prijsgevoeligheid.
1. Unieke waarde van het product
= de perceptie van klanten, dus in welke mate klanten van mening zijn dat het product over eigenschappen beschikt die andere producten niet hebben.
De unieke waarde: de functionaliteit, kwaliteit, design
2. Bewustzijn van substituut-producten
= de mate waarin klanten bewust zijn van de aanwezigheid van substituut-producten.
Als de klant niet weet dat er vergelijkbare producten zijn = zal prijsgevoeligheid laag zijn.
3. Aandeel totale budget
= aandeel dat een aankoop uitmaakt van het budget of inkomen van de klant.
4. Gedeelde kosten
Moeten klanten het product zelf moeten betalen of dat een ander de kosten betaald
5. Prijs-kwaliteit effect
1ste keer gekocht: moeilijk te beoordelen
De prijs = indicator van de kwaliteit
6. Mogelijkheid om in voorraad te houden
Producten bewaren om deze later te consumeren, dan zullen ze sterker reageren op prijsveranderingen.