Menu

Prijszetting in de praktijk

Deel dit artikel:

Voor prijszetting is dus informatie over de kostprijs, klanten en concurrenten belangrijk.

- De maximumprijs: wat klanten in het uiterste geval bereid zijn te betalen voor het product.

= het verschil tussen het nut dat klanten ontlenen aan het product en de moeite die ze moeten doen om het product te kopen.

- De concurrenten: bepalen de haalbare prijs

= dit is de prijs die een bedrijf maximaal kan vragen om te zorgen dat klanten bereid zijn het product ook echt te kopen.

4 methodes voor prijszetting:

Kostprijs-plus-opslag

- Interne overwegingen (kosten) spelen de belangrijkste rol.

- De prijs = kostprijs + een bepaald percentage, (afhankelijk van de winstmarge die het bedrijf wenst)

- Voordeel :
- simpele methode
- prima als de concurrentie het ook doet
- geniet voorkeur van de financiële afdeling

- Nazeel :
- vaste kosten verdelen over meer verkopen (C&A versus boetiek)
- houdt geen rekening met wat klanten willen betalen
- houdt geen rekening met wat de concurrentie vraagt

Economische klantwaarde

- Prijszetting door het vaststellen van de waarde voor de klant van het eigen product vergeleken met die concurrentie.

- Kost van product = total cost of ownership, installatie, gebruik, onderhoudsprijs,…

- Prijszetting :
Is de kost van het bezit bij de concurrentie groter dan heeft onze onderneming een voordeel of kunnen we de prijs hoger zetten (en omgekeerd)

- Vb. wegwerpbatterijen <-> herlaadbare batterijen

- Nadeel: hoe kunnen we de kost van het bezit uitdrukken in geldeenheden

Waargenomen klantwaarde

= verschil tussen het waargenomen nut en de waargenomen kosten.

- Belangrijkste componenten van het waargenomen nut:

– het kernproduct

– het tastbare product

– het uitgebreid product

- Waargenomen kosten = som van:

– de prijs en

– de overige verkrijgingkosten

- Redenering : Klant is bereid een hogere prijs te betalen als het product meer benefits heeft (in vergelijking met de concurrentie)

- Probleem : Nut is niet concreet meetbaar

- Oplossing : Onderzoek naar waardeperceptie :
- Hoeveel ben je bereid te betalen voor product x
- Vind je dit te duur of niet

Concurrentiegeoriënteerde prijszetting

- Concurrentenspelen de belangrijkste rol.

- Altijd goedkoper willen zijn (vb. rode prijzen van Colruyt)

- Leiders & volgers:

Prijsleider voert als eerste prijsveranderingen door.

Prijsvolger volgt de prijsverandering van anderen.

– Kartelvorming en prijsafspraken

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen