Prijszetting in de praktijk
Voor prijszetting is dus informatie over de kostprijs, klanten en concurrenten belangrijk.
- De maximumprijs: wat klanten in het uiterste geval bereid zijn te betalen voor het product.
= het verschil tussen het nut dat klanten ontlenen aan het product en de moeite die ze moeten doen om het product te kopen.
- De concurrenten: bepalen de haalbare prijs
= dit is de prijs die een bedrijf maximaal kan vragen om te zorgen dat klanten bereid zijn het product ook echt te kopen.
4 methodes voor prijszetting:
Kostprijs-plus-opslag
- Interne overwegingen (kosten) spelen de belangrijkste rol.
- De prijs = kostprijs + een bepaald percentage, (afhankelijk van de winstmarge die het bedrijf wenst)
- Voordeel :
- simpele methode
- prima als de concurrentie het ook doet
- geniet voorkeur van de financiële afdeling
- Nazeel :
- vaste kosten verdelen over meer verkopen (C&A versus boetiek)
- houdt geen rekening met wat klanten willen betalen
- houdt geen rekening met wat de concurrentie vraagt
Economische klantwaarde
- Prijszetting door het vaststellen van de waarde voor de klant van het eigen product vergeleken met die concurrentie.
- Kost van product = total cost of ownership, installatie, gebruik, onderhoudsprijs,…
- Prijszetting :
Is de kost van het bezit bij de concurrentie groter dan heeft onze onderneming een voordeel of kunnen we de prijs hoger zetten (en omgekeerd)
- Vb. wegwerpbatterijen <-> herlaadbare batterijen
- Nadeel: hoe kunnen we de kost van het bezit uitdrukken in geldeenheden
Waargenomen klantwaarde
= verschil tussen het waargenomen nut en de waargenomen kosten.
- Belangrijkste componenten van het waargenomen nut:
– het kernproduct
– het tastbare product
– het uitgebreid product
- Waargenomen kosten = som van:
– de prijs en
– de overige verkrijgingkosten
- Redenering : Klant is bereid een hogere prijs te betalen als het product meer benefits heeft (in vergelijking met de concurrentie)
- Probleem : Nut is niet concreet meetbaar
- Oplossing : Onderzoek naar waardeperceptie :
- Hoeveel ben je bereid te betalen voor product x
- Vind je dit te duur of niet
Concurrentiegeoriënteerde prijszetting
- Concurrentenspelen de belangrijkste rol.
- Altijd goedkoper willen zijn (vb. rode prijzen van Colruyt)
- Leiders & volgers:
– Prijsleider voert als eerste prijsveranderingen door.
– Prijsvolger volgt de prijsverandering van anderen.
– Kartelvorming en prijsafspraken