Psychologische invloeden
De persoonlijkheid van een individu
= een geheel van karaktertrekken, gedragingen en ervaringen die elk persoon uniek maken. Hoe een individu is bepaalt zijn of haar aankoopgedrag.
Perceptie
= de manier waarop individuen informatie die zij krijgen waarnemen en interpreteren
Om zich te beschermen tegen te veel info nemen we selectief waar
Motivatie
= een situatie in een individu die leidt tot doelgericht gedrag
= bestaat dus uit verschillende behoeften, gevoelens en wensen die leiden tot een bepaald doel.
Een belangrijk punt bij deze behoeftebevrediging is te weten wat de motieven zijn van een consument om bepaalde zaken te kopen en andere pertinent af te wijzen.
Theorie over motivatie van Maslow
= hiërarchie van vijf behoefteniveaus onderscheiden.
- Fysiologische behoeften = fundamentele behoeften (honger en dorst)
- De behoefte aan veiligheid (huis)
- De behoefte aan saamhorigheid en liefde = behoefte om geaccepteerd en gewaardeerd te worden De behoefte aan respect en waardering = behoefte aan succes en status
- De behoefte aan zelfverwezenlijking = de ultieme behoefte succesvol worden en daardoor gelukkig te kunnen zijn.
Attitudes
= idee, gevoel of houding van een individu ten aanzien van een product, dienst of activiteit.
Drie componenten van attitudes
- Het cognitieve deel= de kennis en de mening die men over een product heeft.
- Het affectieve deel = de gevoelens die men heeft ten aanzien van het product.
- Het gedragsmatige deel = conatieve = heeft te maken met de gedragsintenties ten aanzien van het product.
Het kennen van de attitudes van consumenten en weten wat een consument motiveert, is belangrijk voor een marketeer.
Een belangrijke techniek = laddering.
Laddering
= via doel-middelketens geprobeerd om de motivatie van mensen voor de aankoop van bepaalde producten te achterhalen.
- Attributen: vragen naar kenmerken van producten
- Consequenties: gevraagd waarom men deze kenmerken belangrijk vindt
- Waarde: waarom deze consequenties voor de consument belangrijk zijn.
verwijzen naar de diepere motieven en drijfveren van de consument.