Menu

Raamwerk strategievorming

Deel dit artikel:

Een strategie = geeft aan waar een onderneming heen wil en hoe zij daar wil komen.

 vastgelegd in een plan  leidraad voor de medewerkers

De eerste vraag: waar staan we? INTERN

- Maken we winst of verlies?

- Halen we onze doelstellingen?

- In welke markten zijn we actief?

De tweede vraag: Wat is van belang ? vier omgevingselementen EXTERN

- Klanten

- Concurrenten

- Maatschappelijke omgeving: ontwikkelingen op gebieden als wetgeving, technologie,…

- Het waardenetwerk: klanten, leveranciers, intermediairs en samenwerkingspartners.

De derde stap: een samenvatting van alle voorgaande analyses

 overzicht van de kansen, bedreigingen, de sterke en zwakke punten van het bedrijf

Strategische analyse

De vierde stap: doelstellingen

 op basis van het verkregen inzicht in de omgeving en de eigen sterke en zwakke punten.

 Hoe de doelstellingen bereiken

ondernemerstrategie

De vijfde stap:

- Op welke specifieke doelgroepen gaat het bedrijf zich richten?

- Vindt de verkoop plaats via winkels of rechtstreeks aan consumenten?

- Wat voor soort reclame past bij de aangeboden producten en de gekozen doelgroepen?

- Hoge prijs (kwaliteitsimago) of lage prijs (imago van een discounter)?

 marketingbeleid

Strategievorming = niet eenmalig

Het is een continu proces van bijsturen als nieuwe ontwikkelingen zich voordoen.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen