Raamwerk strategievorming
Een strategie = geeft aan waar een onderneming heen wil en hoe zij daar wil komen.
vastgelegd in een plan leidraad voor de medewerkers
De eerste vraag: waar staan we? INTERN
- Maken we winst of verlies?
- Halen we onze doelstellingen?
- In welke markten zijn we actief?
De tweede vraag: Wat is van belang ? vier omgevingselementen EXTERN
- Klanten
- Concurrenten
- Maatschappelijke omgeving: ontwikkelingen op gebieden als wetgeving, technologie,…
- Het waardenetwerk: klanten, leveranciers, intermediairs en samenwerkingspartners.
De derde stap: een samenvatting van alle voorgaande analyses
overzicht van de kansen, bedreigingen, de sterke en zwakke punten van het bedrijf
Strategische analyse
De vierde stap: doelstellingen
op basis van het verkregen inzicht in de omgeving en de eigen sterke en zwakke punten.
Hoe de doelstellingen bereiken
ondernemerstrategie
De vijfde stap:
- Op welke specifieke doelgroepen gaat het bedrijf zich richten?
- Vindt de verkoop plaats via winkels of rechtstreeks aan consumenten?
- Wat voor soort reclame past bij de aangeboden producten en de gekozen doelgroepen?
- Hoge prijs (kwaliteitsimago) of lage prijs (imago van een discounter)?
marketingbeleid
Strategievorming = niet eenmalig
Het is een continu proces van bijsturen als nieuwe ontwikkelingen zich voordoen.