Menu

Relatiemarketing versus transactie marketing

Deel dit artikel:

Relatiemarketing = behouden van klanten en trouwe klanten maken

Marketingstijl

Transactie marketing

relatie marketing

paradigma:

vertrekt van de marketingmix de 4 P's (product, price, place, promotion)

databasemanagement is bepalend voor de aansturing van marketing

tijdsperspectief

korte termijn

lange termijn

kwaliteitsfocus

kwaliteit van het product

de ondervonden kwaliteit van de klant

succesmaatstaven

omzet, winst en marktaandeel, een indirecte manier van tevredenheid meten

omzet, winst, marktaandeel EN klanttevredenheid en medewerkers-tevredenheid, wordt op een directe manier vastgesteld

klanteninformatie

ad hoc, administratief, achteraf, wordt geen reactie meer op gegeven

gestuurd, permanent, real time, database met alle informatie van de klant

rol van interne communicatie

laag

hoog: ze vinden het belangrijk om gemotiveerd personeel te hebben, iedereen moet de database up to date willen houden

prijsgevoeligheid

hoog

lager

kwaliteitsdistributie

samenhang tussen bedrijfsafdelingen

hoog

beperkt strategisch belang

lager

communicatie onderling kan zorgen voor positieve bijdrage en het welslagen van een operatie

-there's no base like a database:

-klant moet zo transparant en zichtbaar mogelijk zijn

-doelgroepen afbakenen

-goede follow up

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen