Menu

Selecteren van de marktsegmenten

Deel dit artikel:

Drie mogelijke segmentatiestrategieën onderscheiden:

1. Geconcentreerde benadering = focus- of nichestrategie): één segment op de markt kiezen

Voordeel: - in dit segment weinig concurrentie

- zeer gerichte positionering: duidelijk 1groep en zo een hechte band met de klanten kan opbouwen

 Nadeel: hoog risico: een merk is afhankelijk van slechts één kopersgroep.

2. Gedifferentieerde benadering: selectie van alle of enkele segmenten, en verschillende benaderingen voor die segmenten.

 Voordeel: minder risico door spreiding van activiteiten.

3. Ongedifferentieerde benadering: Selectie van alle of enkele segmenten zonder deze segmenten op verschillende wijze te benaderen.

+ 4. Volledige segmentatie: afzonderlijke klanten als afzonderlijke segmenten.

= extreme vorm van een gedifferentieerde benadering: segmenten bestaan uit één klant.

= one-to-one marketing

 Voordeel: hogere opbrengsten doordat men beter inspeelt op specifieke behoeften van segmenten.

Nadeel: hogere kosten

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen