Selectieproces
Niet ieder productidee wordt verder ontwikkeld.
Het doel van het selectieproces is enkel die ideeën te weerhouden die het aantrekkelijkst lijken.
Het betreft geen uitvoerige studie van ieder probleemgebied van ieder idee, maar een algemene eerste selectie.
Later worden den overblijvende ideeën nader onderzocht en getest.
Op 58 ideeën wordt slechts 1 werkelijk gecommercialiseerd.
Ideeën gaan eerst door een selectieproces, dan door een economische analyse, dan door de productontwikkelingsfase, dan is er de testmarketing en pas kunnen de ideeën werkelijk gecommercialiseerd worden.
De eerste grove selectie van ideeën gebeurd in het selectieproces. De filosofie van het selectieproces bestaat erin na te gaan of het productidee past binnen de ondernemingsdoelstellingen en de daarvoor reeds opgebouwde middelen.
Praktisch bestaat het selectieproces uit het onderkennen van relevante beoordelingscriteria, het evalueren van het idee op deze criteria en het besluit om het idee al dan niet verder te ontwikkelen.
Zie tabel p 454 + uitleg eronder