Situering strategische marketingplanning
We maken een onderscheid tussen drie dikwijls voorkomende organisatiesniveau:
- Concernniveau
Dit duit op de top van de organisatie, dit wil zeggen het niveau van het hoofdkantoor of de moedermaatschappij die ‘dochters’ controleert.
Op dit niveau maakt men gebruik van strategisch management.
Waar en hoe willen we als bedrijf in grote lijnen naartoe?
- Strategic Business Unit-niveau
SBU zijn dochterondernemingen of divisies van een concern die in mededinging met duidelijk omschreven concurrenten, een bepaald assortiment producten of diensten aan een zekere groep klanten kopen en de verantwoordelijkheid dragen voor de strategieontwikkeling daarbij.
Op dit niveau maakt men gebruik van de strategische marketing.
Op dit niveau gaat men een keuze maken tussen de product/marktcombinaties die de organisatie wenst te bedienen.
- Productniveau
Dit is het niveau van de productlijn, het individuele product of het individuele merk.
Op dit niveau maakt men gebruik van tactische marketing.
Men gaat op productniveau de kansen en bedreigingen op korte termijn na en gaat deze toetsen aan de voorhanden zijnde sterkten en zwakten.