Sportreclame
-reclame is HET instrument van de marketingcommunicatie om een sterk merk op te bouwen en te onderhouden
Reclame= betaalde informatie in massamedia over merken om de cognitieve en affectieve houding van de consument gunstig te beïnvloeden tov het merk
-1richtingscommunicatie naar vele ontvangers
-segmentatie van doelgroepen
Directe media= is gericht op de toename van de omzet per klant
-adverteerder betaalt voor de boodschap en controleert hoe er wordt gecomuniceerd
-adverteerder heeft controle over media-plaatsing en selectie
-de consument wordt dagelijks massaal bestookt door reclameboodschappen
→immuniteit opgebouwd → het effect van een reclamecampagne afnemen
→kunnen maar een bepaalde hoeveelheid informatie onthouden → merkbelofte:
1 kernzin/ begrip dat het merk omvat→ USP : unique selling proposition
Merkbelofte 4 criteria:
1. Corresponderen met de echte merkkwaliteiten
2. Corresponderen met de merkperceptie van de consument
3. Zich onderscheiden tov concurrentie
4. In overeenstemming zijn met actuele trends
Reclamebureau’s ontwikkelen de boodschap van het merk
-creatieve afdeling : ontwikkeling reclamecampagne
-copywriter en art director bedenken reclameconcepten
-consumenten: associëren merken met gevoelens:
-Het merk imago is belangrijk