Menu

Van ad hoc sponsoring tot geïntegreerde sportcommunicatie

Deel dit artikel:

Sponsoring =

-zakelijke overeenkomst tussen 2 partijen

-elke commerciële overeenkomst waarbij een sponsor cash, goederen, diensten of knowhow levert om een associatie te kunnen bewerkstelligen tussen het imago de merken en producten van de sponsor met de gesponsorde sportvorm

Public relations=

-identificeren, opzetten en behouden van wederzijdse voordelige verhoudingen tussen organisaties en relatiegroepen

Relatiegroepen= individuen waarmee de organisatie goodwill wenst op te bouwen

Reclame=

-alle betaalde niet persoonlijke communicatie

-de inhoud van reclame wordt bepaald en betaald door een duidelijke afzender

Direct-marketingcommunicatie=

-persoonlijke en directe manier om met klanten en prospects te communiceren

Sales-promotions=

-alle activiteiten waarmee marketeers op korte termijn de verkoop proberen te verhogen

Mecenaat = sponsoring uit liefdadigheids-intentie, zonder dat de mecenas een concrete tegenprestatie verwacht

Sportsponsering =

-het recht om een merknaam of bedrijfsimago te vermelden op mediadragers in een sportomgeving

-een explosief groeiend communicatie –instrument

Promotional licensing = een organisatie koopt een naam of logo in sportvorm aan

Endorsement= ambassadeurschap

Celebrity endorsement= een merk verbindt zich via sponsoring met een beroemdheid

-naast sportsponsoring hebben we ook nog : cultuursponsoring, maatschappelijke sponsoring, sociale sponsoring,..

-sponsoring is een van de best bewaarde bedrijfsgeheimen van een bedrijf

-het gaat vaak om zwart geld

10 sponsorprincipes

  1. Merkstatus en merkstrategie moeten bekend zijn ls basis voor sponsoring
  2. Bedrijven moeten in een vroeg stadium bij sponsoring betrokken worden
  3. Onderzoek zorgt voor een goede verstandhouding
  4. Denk 3dimensionaal
  5. Kies een trouwe partner
  6. Wees beide duidelijk over wat je wil
  7. Goede contractuele afspraken
  8. Wees innovatief
  9. Integreer alle marketinginspanningen
  10. Stel duidelijke succesindicatoren op

-belangrijkste sportsponsormerken zijn Nike en Adidas , daarna Coca-cola

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen