Van bulkgoederen tot belevenis
Bulkgoederen
= commodities
- agrarische producten
- delfstoffen
Verwerkte producten
Voorzien beter in de behoeften van consumenten dan bulkgoederen,
meer waarde: hogere prijs
Verwerkte producten zijn meer gedifferentieerd dan bulkgoederen.
Om een concurrentievoordeel te behouden
- continu blijven innoveren door het product steeds weer te verbeteren
- doorschuiven naar een volgend niveau.
Producten als diensten
Een product succesvol in te kapselen in een dienst.
Het positioneren van een product als dienst vergroot de mogelijkheden van de aanbieder om zich te onderscheiden van concurrenten.
Producten als belevenissen
= Experience marketing
wordt getracht marketingdoelstellingen te realiseren door het creëren van gedenkwaardige gebeurtenissen via het aanbieden van een pakket samenhangende producten en diensten.
3 manieren:
1°. De belevenis als promotie
Klanten aanzetten om er thuis nog eens aan terugdenken en hun positieve ervaringen doorvertellen aan anderen.
2°. Het product verkopen via een belevenis
Het gaat erom de klant zodanig bij de gebeurtenis te betrekken dat deze een positieve, blijvende indruk achterlaat.
3°. Het merk als belofte van een belevenis
Vroeger: merknamen werden vooral gezien als labels om een product mee te identificeren
Tegenwoordig worden merken vaak gepositioneerd als middel om positieve ervaringen mee over te dragen.