Van momentopname tot koopproces
De interesse in het waarom van reacties en van keuzes, houdt in dat men belangstelling heeft voor het koopproces als geheel.
- De klemtoon ligt niet enkel op de uitkomst van het proces, maar ook op de elementen die er in wisselwerking aanleiding toe geven.
De belangstelling is beschrijvend en voorspellend.
De nadruk ligt niet op hoe dat proces en zijn uitkomst er idealiter uit zouden moeten zien.
De economische wetenschap is meer voorschrijvend dan beschrijvend.
Deze legt meer de klemtoon op hoe een koper zich gedraagt of zou moeten gedragen om een zo gunstig mogelijk resultaat te verkrijgen. In de economische wetenschap is het gedrag dan ook nauwelijks of niet expliciet.
- Koopgedrag is meestal niet te begrijpen vanuit een momentopname.
Vb. aankoop van ijsje aan de schoolpoort op snikhete dag (impulsaankopen)
- Koopgedrag is eerder het resultaat van een lang en ingewikkeld proces.
Vb. stel dat een jongere een Vespa koopt, dan zou het kunnen dat de eerste aanzetten hiertoe als 1 of 2 jaar voordien hebben plaatsgevonden.
Keuzecriteria aankoop worden medebepaald vanuit de sociale klasse en opvoeding.
Voedingsgewoonten worden bepaald door culturele, sociale en gezinskenmerken.
Onderzoek: dochters kopen dezelfde merken als hun moeders.