Verschillende vormen van marketing
Afhankelijk van de doelgroep
Twee vragen relevant,
- Bestaat de doelgroep bestaat uit consumenten of organisaties en
- Bevind de doelgroep zich in het eigen land of in het buitenland of in allebei
1ste vraag:
Consumentenmarketing = als de afnemers op wie het bedrijf zich richt particulieren zijn.
Businessmarketing: als de afnemers bestaan uit organisaties (bedrijven, instellingen, …) In
2de vraag:
Internationale marketing =als de afnemers in het buitenland zijn gevestigd.
Actief worden in het buitenland is leren om in een andere omgeving te opereren, en inzicht in de culturele verschillen hebben.
Afhankelijk van het product
Product = de fysieke goederen, diensten, ideeën en zelfs ook personen.
zijn tastbaar, zoals wijn, fietsen, huizen en machines.
Diensten = zijn immateriële producten
Het belangrijkste onderscheid:
- Dienstenmarketing:
- als de aangeboden producten diensten zijn
- niet tastbaar
- niet op voorraad
- Goederen:
- bepaald de tevredenheid van klanten
Afhankelijk van winstoogmerk
Non-profit organisaties = organisaties zonder winstoogmerken
Commerciële organisaties = organisaties met winstoogmerk