Menu

Verzamelen en verspreiden van marktinformatie

Deel dit artikel:

Organisatorisch bestaat marktgerichtheid er fundamenteel in marktinformatie te verzamelen en vooral intern te verspreiden. Uiteraard slaat dit enerzijds voor een belangrijk deel op de vertolking van de noden en voorkeuren van klanten. Anderzijds heeft marktinformatie betrekking op de factoren die deze noden beïnvloeden en verklaren.

Het verzamelen van marktinformatie omvat niet alleen klassieke vormen van marktonderzoek zoals bv. Enquêtes.

Marktinformatie kan ook verzameld worden via allerlei andere formele en informele middelen, primaire en secundaire middelen.

bv. Vergaderingen en interviews met klanten en handelscontacten, analyse van verkooprapporten, databanken, formele marktonderzoeken.

De verzameling van marktinformatie is niet de uitsluitende verantwoordelijkheid van de marketingafdeling.

Vb. de O&O-afdeling kan informatie verwerven of genereren.

De meeste echte uitvindingen en innovaties zijn technologiegedreven en niet het rechtstreekse gevolg van de letterlijke bevraging van afnemers.

Naast de verzameling van marktinformatie, veronderstelt de toepassing van marktgerichtheid ook de verspreiding van marktinformatie.

Afgestemd zijn op de markt verondersteld de medewerking van alle ondernemingsafdelingen.

Marktinformatie moet daarom ook in aangepast vorm worden overgemaakt aan, en zelfs verkocht worden aan die afdelingen.

  • Interne marketing

Sommige markten zijn typisch prescriptiemarkten omdat de tussenpersoon een bepaalde productcategorie en merkkeuze al min of meer letterlijk voorschrijft aan de eindafnemer.

De intermediaire markt is van kapitaal belang qua informatie en qua marktbenaderingswijze.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen