Menu

Waar concurreren? Groeistrategieën van Ansoff

Deel dit artikel:

Er zijn vier ontwikkelingsrichtingen mogelijk, namelijk

1. afstoten (of afbouwen)

2. handhaven

3. oogsten

4. groeien.

 kan op meerdere manieren worden ingevuld.

De Ansoff-matrix onderscheidt vier groeistrategieën,

- Marktpenetratie: waarbij het bedrijf de huidige producten aan meer potentiële klanten binnen de huidige markt tracht te verkopen (door inzet van de verschillende marketinginstrumenten)

- Marktontwikkeling: als het bedrijf voor de huidige producten nieuwe afnemersgroepen gaat zoeken, dit kan bijvoorbeeld in het buitenland.

- Productontwikkeling: richt het bedrijf zich met nieuwe producten op bestaande markten

- Diversificatie: het verkopen van nieuwe producten op nieuwe markten.

 grote risico's en onzekerheden

 maar minder afhankelijk van een klein aantal bestaande activiteiten.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen