Waardeketenanalyse
= bedrijfskolom, value chain
= omvat alle activiteiten die te maken hebben met de stroom en transformatie van goederen,
Leveranciers
Leveren de middelen waarmee het bedrijf in staat is waarde te genereren.
niet alleen grondstoffen en onderdelen, maar ook kennis, personeel en machines.
Populair: uitbesteden van activiteiten: outsourcing
- meer kosten (wie kan het goedkoper?)
- kwaliteit (wie kan het beter?)
- flexibiliteit (wie kan makkelijker inspelen op veranderende behoeften?)
- betrouwbaarheid (welke zekerheid heb je als je het aan een ander overlaat?).
De onderhandelingsmacht van leveranciers: bepaald door de mate waarin tussen verschillende leveranciers concurrentie bestaat. Factoren die hierbij een rol spelen zijn onder meer:
- Het aantal leveranciers.
- De omvang van de leveranciers.
- De overstapkosten.
- Belang van inkooporders voor leverancier.
- Invloed op onze prijs of kwaliteit.
Intermediairs
Tijdens de externe analyse zijn 2 onderwerpen belangrijk
- onderhandelingsmacht van de intermediairs
- analyse van de gebruikte distributiekanalen.