Wat is een benchmark? | Betekenis en Definitie
Een benchmark is een vergelijkend onderzoek waarbij jouw bedrijf, diensten of producten worden vergeleken met gelijkaardige ondernemingen, producten of diensten.
Vereisten benchmark
Bij het maken van het vergelijkend onderzoek is het noodzakelijk dat het op exact dezelfde manier wordt uitgevoerd bij beide partijen. Indien je dit niet doet, zijn de resultaten niet betrouwbaar.
Verschillende manieren om een benchmark uit te voeren
1. Een anonieme benchmark
De anonieme benchmark is een vergelijkend onderzoek van bedrijven die werkzaam zijn in dezelfde sector, waarbij de gemiddelde prestaties van beide ondernemingen met elkaar vergeleken worden.
2. Een benchmark waarbij de deelnemers onder eigen naam of merk deelnemen
Zijn de deelnemers aan de benchmark bekend, dan wordt er gewerkt met de reële gegevens van alle deelnemende bedrijven en worden deze naast elkaar gelegd. Zo worden de sterke kanten en de mindere punten van alle deelnemers duidelijk. Dit kan bedreigend lijken, maar heeft ook duidelijke voordelen. In deze situatie kunnen ondernemingen en bedrijven in een opbouwende sfeer van elkaar leren.
3. Een interne benchmark
Bij benchmarking worden vaak verschillende bedrijven met elkaar vergeleken. Dit noemen we de externe benchmark. Het is echter ook mogelijk om een intern vergelijkend onderzoek uit te voeren waarbij verschillende afdelingen van een bedrijf met elkaar worden vergeleken. Voor zulke interne benchmark is het uiteraard van belang dat teams of afdelingen in de vergelijking worden meegenomen die hetzelfde werk uitvoeren of in aantal gelijkaardig zijn samengesteld. Zo kun je ontdekken welke teams het best presteren in hun specifieke discipline. Het heeft weinig zin om het kantoor van een bedrijf te vergelijken met de productieafdeling!
4. Een externe benchmark
Bij een externe benchmark worden twee ondernemingen uit dezelfde sector in de vergelijkende studie meegenomen. Afhankelijk van de gekozen methodiek kan de vergelijking dan al dan niet anoniem gebeuren. Een externe benchmark biedt vooral inzicht in hoe een bedrijft presteert ten opzichte van de concurrentie binnen eenzelfde branche.
5. Een benchmark zelf organiseren of een derde partij consulteren?
Het is als bedrijf mogelijk om een benchmark samen te organiseren met een andere concullega in dezelfde sector. Op die manier krijg je de kans om zelf de criteria te bepalen waarop de beide bedrijven zullen vergeleken worden. Zo hou je zelf de touwtjes in handen en ben je helemaal zeker dat alle criteria op een gelijkwaardige manier zullen worden bepaald en gewogen.
Waarom een benchmark uitvoeren?
1. Ten behoeve van derden
Een benchmark geeft je niet alleen zicht op wat je bedrijf of onderneming presteert in je vakgebied, maar kan ook nuttig zijn voor externe partners zoals mogelijke investeerders of een bank of financiële instelling waar je een lening wilt bij afsluiten. Vaak wordt bij een vorm van lening, investering of crowdfunding naar de resultaten van je onderneming gevraagd. Een duidelijke benchmark die precies werd uitgevoerd, is dan een uitermate nuttig instrument om achter de hand te hebben.
2. Ten behoeve van de verbetering van de eigen organisatie of onderneming
Benchmarking is nuttig. Ook al loopt je bedrijf goed, toch kan het altijd beter. Pas wanneer je weet wat je werkelijke positie binnen je sector of branche is, is het mogelijk om zicht te krijgen op eventuele verbeterpunten. Een benchmark wordt meestal eenmalig uitgevoerd. Hierdoor krijg je een gedetailleerde en bruikbare analyse die als ijkpunt kan gebruikt worden. Mogelijk krijg je resultaten die je niet had verwacht. Het is dan zaak deze te bekijken als opbouwende kritiek waardoor je problemen in de toekomst kunt voorkomen. In dat opzicht zorgt een goed uitgevoerde benchmark voor een vorm van preventie.
Benchmarking laten uitvoeren? Contacteer ons!
Wilt u meer weten over hoe wij uw bedrijf verder kunnen helpen met het uivoeren van een benchmark? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij helpen u graag verder.