Menu

Wat is een marketingstrategie.

Deel dit artikel:

Ieder jaar, twee dingen afvragen:

- Waar (en wanneer) gaat de onderneming concurreren? Het gaat dan om de keuze van markten, posities en perioden.

- Hoe gaat de onderneming concurreren? Dit betreft dan de keuze van het verdedigbaar concurrentievoordeel inclusief positionering, doelgroepbepaling en segmentatie, en het vaststellen van de doelstellingen voor de inzet van marktinstrumenten.

Antwoorden

- Eerste vraag: - een zaak van het topmanagement

- valt onder de ondernemingsstrategie

- Tweede vraag: - marketingstrategie

- Marketing is om zo goed mogelijk te voorzien in de behoeften van klanten.

 kiezen en uitdragen van een concurrentievoordeel.

 De instrumenten zijn de 4 P's: product, prijs, distributie en communicatie.

Binnen de marketingstrategie bestaan er twee dimensies

 doelgroepkeus en positionering.

 STP: segmenteren, 'targetten' en positioneren of SDP D=doelgroepbepaling.

Eerst: - uitzoeken welke segmenten er binnen de markt zijn

- wat de voorkeuren van die groepen consumenten zijn.

Op welk segment of segmenten ga ik me richten? = de doelgroep

 apart aanbod per groep

Het onderscheidend voordeel van het product = de positionering

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen