Menu

Wat is een prospect? | Betekenis en Definitie

Deel dit artikel:

Wat is een prospect

Wie werkzaam is in de verkoopsector, komt er na een tijd achter dat vele woorden die tot het vakjargon van een verkoper behoren vaak in verschillende betekenissen worden gebruikt.

Betekenis prospect

Een prospect is een toekomstige koper of potentiële klant. Hij of zij onderscheidt zich van een geïnteresseerde surfer zoals een lead omdat een prospect helemaal tot je doelpubliek behoort. Hij of zij beschikt over voldoende reserves om je product te kopen en als het over een bedrijf gaat, is hij of zij de persoon die verantwoordelijk is voor de zakelijke aankopen.

Verschil tussen een lead, prospect en een geïnteresseerde

Een lead is natuurlijk ook een bezoeker van je zakelijke website. Ook hij of zij kan een potentiële koper worden. Dat is ook de reden waarom je deze geïnteresseerde mensen niet meteen moet afschrijven. Het is wel belangrijk om weten dat een prospect met grote zekerheid een koper zal worden!

Toch blijft een prospect een breed begrip

We hebben net uitgelegd dat een prospect een specifiek begrip is. Afhankelijk van de bronnen die je consulteert, kan je dit begrip nog verder verfijnen. Je weet dat het gaat om een toekomstige koper. Voor sommige bedrijven is dit nog niet precies genoeg. Zij hanteren de term prospect enkel wanneer er contact is gelegd tussen het bedrijf en de prospect. In dit stadium is het nog zekerder dat een prospect een klant zal worden.

Tussen een suspect en een klant in

Wie de verfijnde definitie van het woord prospect hanteert, maakt een onderscheidt tussen een prospect en een suspect. Een suspect voldoet in principe aan de voorwaarden om tot de prospects te worden gerekend. Het verschil zit er enkel in dat met een suspect nog geen contact is gelegd. Ook hier geldt de regel dat suspects prospects kunnen worden.

Hoe weet je of je een prospect hebt en hoeveel heb je er?

Of je een prospect hebt, hangt bijgevolg af van welke definitie je hanteert. Wij geven er de voorkeur aan om te werken met de meest verfijnde definitie:

  • Een prospect voldoet perfect aan het profiel van je klanten
  • Hij of zij heeft nooit eerder bij jou een bestelling geplaatst
  • Iemand die je zelf graag als klant zou hebben
  • Iemand die weet wat hij of zij aan jou heeft

Hoeveel prospects heb je best?

Hierrond hanteren de meeste bedrijven een aantal vuistregels. Je zit goed wanneer je aantal prospects gelijk is aan je aantal leads en het aantal afspraken dat je concreet met geïnteresseerden hebt gemaakt. Zodoende ben je er namelijk zeker van dat je contact zult leggen met mensen die later ook prospects kunnen worden.

Wat is het verschil tussen een prospect en een lead?

In het begin van ons artikel hadden we het er al over. Soms worden lead en prospect als synoniemen gebruikt. Het verschil is in de ogen van sommige vakmensen vaak klein. Toch loont het de moeite om het verschil te maken.

Waarom een lead nog geen prospect is:

Een lead is een geïnteresseerde die omwille van je goedwerkende SEO technieken de weg naar je website heeft gevonden. Dit kan door het inzetten van marketing, mailcampagnes of aantrekkelijke sociale media zoals Facebook, Instagram of Twitter.

Ook traditionele vormen van reclame kunnen hierbij goed werk leveren. Een in het oog springend reclame spotje of een bedrijfsbusje met een inventief logo zijn dingen die geïnteresseerde mensen vaak onthouden. Op het moment dat deze mensen met je website in contact komen, is er vaak nog geen concrete intentie tot kopen of contact leggen. Dat is het grote verschil met een prospect die al een stap verder staat.

Prospecten voor jouw website? Contacteer ons!

Wilt u meer weten over hoe wij als Google Adwords parter uw bedrijf verder kunnen helpen met het vinden van prospecten? Wilt u meer weten hoe wij uw internet marketing campagne zouden kunnen aanpakken? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij helpen u graag verder.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen