Marketing
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Sociaalproces en management proces, waarin individuen verkrijgen waar ze behoefte aan hebben. Door producten te creëren en door te geven.
winstgevende relaties opbouwen en in stand houden.
Sociaalproces en management proces, waarin individuen verkrijgen waar ze behoefte aan hebben. Door producten te creëren en door te geven.
winstgevende relaties opbouwen en in stand houden.
= tijdelijke prijsverlaging (of waardevermeerdering) om op korte termijn extra verkoop te realiseren
Afhankelijk van de doelgroep
- consumentenpromoties: consument heeft voordeel
- handelspromoties: handelaar heeft voordeel
- verkoopstafpromoties: vb. korting als je er werkt
= DMC
- Zonder medium: klassieke mail of email
- Doel: respons krijgen van de ontvanger
- Reactie consument = respons of redemptie fulfilment
- Vormen: direct mail, drukwerk, telemarketing, direct response, catalogi, internet, spam,…
- Voordeel : doelgroep
- Nadeel : waste
- Permission marketing:
- opt – in: aankruisen: gegevens WEL gebruiken
- opt – out: gegevens Niet gebruiken
= Betaalde communicatie via een medium
- Themareclame: tot doel de merkbekendheid en het merkimago te verbeteren:
- Actiereclame: tot doel het direct stimuleren van de verkoop, vb. een aanbieding
Spotadvertising = reclame maken in daartoe aangewezen reclameblokken
Non-spot advertising = reclame maken buiten de reclameblokken
Vb. door middel van sponsoring of product placement (merken in een soap)
Soorten:
- Televisie:
- communicatievermogen: groot
- bereik: groot
- kan segementeren via programma’s of zenders
- Radio:
- commvermogen: vrij groot
- non-spot: het geluid van Qmusik: dexia
- beperking: radio is vaak achtergrond
- Bioscoop:
- communicatievermogen: groot (gedwongen om reclame te kijken)
- bereik: klein
- Print:
- voordeel: actuele boodschappen
- veel waste (proberen dit te beperken)
- Plaatscreclame : out-of-home
- commvermogen: beperkt
- veel waste
Doelgroep
- Aan wie willen we iets gaan vertellen?
De communicatiedoelgroep niet altijd gelijk aan marketingdoelgroep.
= breder: niet alleen de potentiële koper maar ook de beïnvloedende groepen.
- Duidelijk omschrijven
- Doel
- nieuwe klanten aantrekken
- bestaande klanten vasthouden
Boodschap en positionering
- De propositie = de boodschap van de communicatie: Wat willen we vertellen
- Doel van ons product = probleem oplossen
= leven makkelijker maken vb : Swiffer
- Propositie komt uit positionering
Ons product is voor onze doelgroep beter dan dat van de concurrenten, omdat … en dat blijkt uit ….
- Bij de kernboodschap: denken vanuit de doelgroep:
Probleem : imago en identiteit dooreen halen
Communicatiedoelstellingen
= Wat willen we bereiken, bij wie en tegen wanneer
- Communicatie is pas gelukt als het gewenste effect is behaald
Meten via resultaatmeting en effectenonderzoek
Meetbare variabelen :
- cognitie: Wat moet een doelgroep weten: een reclame zien
- affectie: Wat moet de doelgroep voelen: waardering voor het product
- conatie: overgaan tot aankoop
Een overzicht van communicatiemiddelen
Drie verschillende niveaus van kanalen om te communiceren:
de merknaam, design en het logo, en de verpakking.
Communicatiemiddelen = de communicatie-instrumenten en media samen
Belangrijk bij de keuze : Kost <> communicatievermogen <> bereik
De marketingcommunicatiemiddelen:
Wat is marketingcommunicatie?
- = verkoopbevordering
- = verkoop stimuleren
- ≠ promotie: veel te eng gezien
- Beetje gek : de andere elementen van de marketing mix zijn bedoeld om de verkoop te stimuleren
- Doel = rechtstreeks communicatie met de consument : boodschappen overbrengen
Communiceren = het overbrengen van informatie.
reclamewerkingmodellen: AIDA – model: Attention Interest Desire Action
Communicatieplanningproces
- Taken opdrachtgever/merk
- Taken communicatieadviesbureau (en eventueel mediabureau)
- Taak opdrachtgever/merk