Menu

Marketing

Sociaalproces en management proces, waarin individuen verkrijgen waar ze behoefte aan hebben. Door producten te creëren en door te geven.

winstgevende relaties opbouwen en in stand houden.

Lees meer...

Sales promotion

= tijdelijke prijsverlaging (of waardevermeerdering) om op korte termijn extra verkoop te realiseren

Afhankelijk van de doelgroep
- consumentenpromoties: consument heeft voordeel

- handelspromoties: handelaar heeft voordeel

- verkoopstafpromoties: vb. korting als je er werkt

  • Eventueel negatieve invloed op merkimago
  • Toepasbaar op : verbruiks- en gebruiksgoederen, maar ook diensten (premiums)
  • Kosten : vaak zeer hoog – terugval verkoop
    Wetgeving op ‘teasers’ (=iets dat in de kijker staat)
Lees meer...

Direct-marketingcommunicatie

= DMC

- Zonder medium: klassieke mail of email

- Doel: respons krijgen van de ontvanger

- Reactie consument = respons of redemptie fulfilment

- Vormen: direct mail, drukwerk, telemarketing, direct response, catalogi, internet, spam,…

- Voordeel : doelgroep

- Nadeel : waste

- Permission marketing:
- opt – in: aankruisen: gegevens WEL gebruiken

- opt – out: gegevens Niet gebruiken

Lees meer...

Reclame

= Betaalde communicatie via een medium

- Themareclame: tot doel de merkbekendheid en het merkimago te verbeteren:

- Actiereclame: tot doel het direct stimuleren van de verkoop, vb. een aanbieding

Spotadvertising = reclame maken in daartoe aangewezen reclameblokken

Non-spot advertising = reclame maken buiten de reclameblokken

 Vb. door middel van sponsoring of product placement (merken in een soap)

Soorten:

- Televisie:

- communicatievermogen: groot

- bereik: groot

- kan segementeren via programma’s of zenders

- Radio:

- commvermogen: vrij groot

- non-spot: het geluid van Qmusik: dexia

- beperking: radio is vaak achtergrond

- Bioscoop:

- communicatievermogen: groot (gedwongen om reclame te kijken)

- bereik: klein

- Print:

- voordeel: actuele boodschappen

- veel waste (proberen dit te beperken)

- Plaatscreclame : out-of-home

- commvermogen: beperkt

- veel waste

Lees meer...

Communicatieplanning

Doelgroep

- Aan wie willen we iets gaan vertellen?

 De communicatiedoelgroep niet altijd gelijk aan marketingdoelgroep.

= breder: niet alleen de potentiële koper maar ook de beïnvloedende groepen.

- Duidelijk omschrijven

- Doel
- nieuwe klanten aantrekken
- bestaande klanten vasthouden

Boodschap en positionering

- De propositie = de boodschap van de communicatie: Wat willen we vertellen

- Doel van ons product = probleem oplossen
= leven makkelijker maken vb : Swiffer

- Propositie komt uit positionering
Ons product is voor onze doelgroep beter dan dat van de concurrenten, omdat … en dat blijkt uit ….

- Bij de kernboodschap: denken vanuit de doelgroep:

 Probleem : imago en identiteit dooreen halen

Communicatiedoelstellingen

= Wat willen we bereiken, bij wie en tegen wanneer

- Communicatie is pas gelukt als het gewenste effect is behaald
 Meten via resultaatmeting en effectenonderzoek
Meetbare variabelen :
- cognitie: Wat moet een doelgroep weten: een reclame zien
- affectie: Wat moet de doelgroep voelen: waardering voor het product
- conatie: overgaan tot aankoop

Een overzicht van communicatiemiddelen

Drie verschillende niveaus van kanalen om te communiceren:

  1. Via merkelementen: de min of meer vaste onderdelen van een product:

de merknaam, design en het logo, en de verpakking.

  1. 2. Via de communicatie-instrumenten: reclame, direct-marketingcommunicatie, sales promotion, beleveniscommunicatie & sponsoring, en corporate & interne communicatie.
  2. Via media: televisie, radio, print,...

Communicatiemiddelen = de communicatie-instrumenten en media samen

Belangrijk bij de keuze : Kost <> communicatievermogen <> bereik

De marketingcommunicatiemiddelen:

  1. Reclame
  2. Direct marketingcommunicatie
  3. Sales promotion
Lees meer...

Marketingcommunicatie

Wat is marketingcommunicatie?

- = verkoopbevordering

- = verkoop stimuleren

- ≠ promotie: veel te eng gezien

- Beetje gek : de andere elementen van de marketing mix zijn bedoeld om de verkoop te stimuleren

- Doel = rechtstreeks communicatie met de consument : boodschappen overbrengen

Communiceren = het overbrengen van informatie.

 reclamewerkingmodellen: AIDA – model: Attention Interest Desire Action

Communicatieplanningproces

- Taken opdrachtgever/merk

  1. Doelgroepbepaling: wie/wat willen we bereiken ?
  2. Selecteren van een propositie
  3. Communicatiedoelstellingen en -budget
  4. Briefing aan het communicatieadviesbureau

- Taken communicatieadviesbureau (en eventueel mediabureau)

  1. Creatie en executie
  2. Communicatiemiddelen en media

- Taak opdrachtgever/merk

  1. Merk- en reclametracking en effectonderzoek: brengt het op ?
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen