Menu

De psychologie van prijszetting

De relatie tussen prijs en kwaliteit

- Klanten denken dat een duur product van een betere kwaliteit is dan een goedkoop product.

- Gevolg : nieuw product met lage prijs is minderwaardig product?

- Daarom : kwaliteitsproducten gebruiken prijs niet als voornaamste factor in

de marketing – mix

Psychologische prijzen

- Klanten ervaren een prijs van 4,95 euro als ‘4 euro plus nog wat’ en niet als ‘5 euro minus een paar centen’.

- Omgekeerd zullen luxegoederen ‘ronde prijzen’ hanteren

Referentieprijzen

- Klant vergelijkt met gelijkaardige producten
En : kiest niet snel het duurste of het goedkoopste

- Wordt vaak gebruikt als tactiek om klanten gestuurd een product te laten kopen

Lees meer...

Prijszetting bij nieuwe producten

Drie verschillende prijszettingmethoden :

Afroomstrategie

= skimming

- Eerst hoge prijs dan stap voor stap verlagen

- Reden: winst maximaliseren
- hoge prijs: investering sneller terugverdiend
- innovators,….
- soms: niet mogelijk om in massa te produceren

- Nadeel :
- hoge winstmarges trekken concurrentie aan
- consumenten doorzien de strategie

Penetratiestrategie

- Onmiddellijk lage prijs

- Bedoeling: meteen zoveel mogelijk verkopen en op die manier de winst maximaliseren

- Redenering: schaalvoordelen, leereffecten,…

- Probleem: hoe laag moet de prijs zijn ?
vb : Senseo

Ontwikkelen via streefkosten

 Vorige methodes: gaan er van uit dat het een nieuw product is

- Deze methode :
Vraag 1 : wat is de consument bereid om te betalen?
Vraag 2 : wat mag het maximaal kosten om het product te maken

Vraag 3 : is deze kost realistisch????

- Voornamelijk toegepast bij prijsgevoelige producten

Lees meer...

Prijszetting en klantgedrag

  • De invloed van prijsveranderingen op de vraag

Prijselasticiteit van de vraag = Verandering in de gevraagde hoeveelheid (%)

Verandering in de prijs (%)

Vaak: prijselasticiteit negatief zijn: Als de vraag afneemt als de prijs stijgt

(minder mensen zijn bereid te kopen) en omgekeerd

  • De prijsgevoeligheid van klanten

De prijselasticiteit = een maatstaf die weergeeft in welke mate klanten reageren op een prijsverandering.

- hoge prijselasticiteit reageren klanten sterk op een prijswijziging

- lage prijselasticiteit verandert het koopgedrag veel minder.

We onderscheiden zes factoren die de prijsgevoeligheid van klanten bepalen prijsgevoeligheid.

1. Unieke waarde van het product

= de perceptie van klanten, dus in welke mate klanten van mening zijn dat het product over eigenschappen beschikt die andere producten niet hebben.

De unieke waarde: de functionaliteit, kwaliteit, design

2. Bewustzijn van substituut-producten

= de mate waarin klanten bewust zijn van de aanwezigheid van substituut-producten.

Als de klant niet weet dat er vergelijkbare producten zijn = zal prijsgevoeligheid laag zijn.

3. Aandeel totale budget

= aandeel dat een aankoop uitmaakt van het budget of inkomen van de klant.

4. Gedeelde kosten

Moeten klanten het product zelf moeten betalen of dat een ander de kosten betaald

5. Prijs-kwaliteit effect

1ste keer gekocht: moeilijk te beoordelen

 De prijs = indicator van de kwaliteit

6. Mogelijkheid om in voorraad te houden

Producten bewaren om deze later te consumeren, dan zullen ze sterker reageren op prijsveranderingen.

Lees meer...

Prijszetting in de praktijk

Voor prijszetting is dus informatie over de kostprijs, klanten en concurrenten belangrijk.

- De maximumprijs: wat klanten in het uiterste geval bereid zijn te betalen voor het product.

= het verschil tussen het nut dat klanten ontlenen aan het product en de moeite die ze moeten doen om het product te kopen.

- De concurrenten: bepalen de haalbare prijs

= dit is de prijs die een bedrijf maximaal kan vragen om te zorgen dat klanten bereid zijn het product ook echt te kopen.

4 methodes voor prijszetting:

Kostprijs-plus-opslag

- Interne overwegingen (kosten) spelen de belangrijkste rol.

- De prijs = kostprijs + een bepaald percentage, (afhankelijk van de winstmarge die het bedrijf wenst)

- Voordeel :
- simpele methode
- prima als de concurrentie het ook doet
- geniet voorkeur van de financiële afdeling

- Nazeel :
- vaste kosten verdelen over meer verkopen (C&A versus boetiek)
- houdt geen rekening met wat klanten willen betalen
- houdt geen rekening met wat de concurrentie vraagt

Economische klantwaarde

- Prijszetting door het vaststellen van de waarde voor de klant van het eigen product vergeleken met die concurrentie.

- Kost van product = total cost of ownership, installatie, gebruik, onderhoudsprijs,…

- Prijszetting :
Is de kost van het bezit bij de concurrentie groter dan heeft onze onderneming een voordeel of kunnen we de prijs hoger zetten (en omgekeerd)

- Vb. wegwerpbatterijen <-> herlaadbare batterijen

- Nadeel: hoe kunnen we de kost van het bezit uitdrukken in geldeenheden

Waargenomen klantwaarde

= verschil tussen het waargenomen nut en de waargenomen kosten.

- Belangrijkste componenten van het waargenomen nut:

– het kernproduct

– het tastbare product

– het uitgebreid product

- Waargenomen kosten = som van:

– de prijs en

– de overige verkrijgingkosten

- Redenering : Klant is bereid een hogere prijs te betalen als het product meer benefits heeft (in vergelijking met de concurrentie)

- Probleem : Nut is niet concreet meetbaar

- Oplossing : Onderzoek naar waardeperceptie :
- Hoeveel ben je bereid te betalen voor product x
- Vind je dit te duur of niet

Concurrentiegeoriënteerde prijszetting

- Concurrentenspelen de belangrijkste rol.

- Altijd goedkoper willen zijn (vb. rode prijzen van Colruyt)

- Leiders & volgers:

Prijsleider voert als eerste prijsveranderingen door.

Prijsvolger volgt de prijsverandering van anderen.

– Kartelvorming en prijsafspraken

Lees meer...

Overwegingen bij prijszetting

- Kosten
In principe : integrale kostprijs, vaste kosten
Soms : variabele kosten (auto-industrie)

- Klanten
Mensen verschillen van elkaar (keuze tsn MC Donalds en Sterrenrestaurant)
Waardeperceptie verschilt ook per situatie: (glas water in de woestijn of thuis)

- Concurrentie
Klant vergelijkt het aanbod
Reactie van de concurrentie bij een prijsverandering
Prijszetting die leidt tot hoge winstmarges is ook voor de concurrentie aantrekkelijk

Lees meer...

Prijs nader belicht

- inkoopprijs

- verkoopprijs

= de hoeveelheid geld die de aanbieder vraagt voor het leveren van één eenheid product aan de klant

Prijswijziging

= aanpassing van de verkoopprijs

Ofwel = verandering van de hoeveelheid (10+1 gratis)

Ofwel = verandering van de kwaliteit

Relatie prijs en winst

De prijs heeft op twee manieren invloed op de winst.

- Direct: meer of minder verdienen aan een product

- Indirect: meer of minder vraag, verkopen

Waarom prijsdaling doorvoeren ?

- Marktaandeel laten stijgen (relatief goedkoper)

- Stel dat de concurrentie volgt: prijzenoorlog
Gevolg: - winsten dalen
- zwakste aanbieders verdwijnen
- consument is lachende derde

Vaste prijzen en variabele prijzen

Verschillende soorten prijzen.

1. Vaste prijzen: door de aanbieder vastgesteld

2. Variabele prijzen: per aankoop vastgesteld, als gevolg van meerdere interacties tussen vrager(s) en aanbieder(s).

Er zijn verschillende mogelijkheden waarop variabele prijzen tot stand komen,

- Eén vrager en één aanbieder: onderhandeling met elkaar

- Eén aanbieder en meerdere vragers: degene die bereid is de hoogste prijs te betalen, mag het product van de aanbieder kopen. (veiling)

- verkoop bij opbod = gestart met een lage prijs en waar de deelnemers tegen

elkaar opbieden totdat het hoogste bod is bereikt

- verkoop bij afslag = start de prijs hoog en naarmate de tijd verstrijkt, daalt de prijs. De

veiling eindigt als een koper toehapt of de minimumprijs is bereikt.

- één vrager is en meerdere aanbieders:

- inschrijving = beschrijft de vrager zo exact mogelijk de voorwaarden waaraan het

gewenste product dient te voldoen, waarna een aantal aanbieders de gelegenheid krijgt aan te geven voor welke prijs zij bereid zijn dit product te leveren.

- omgekeerde veiling = reverse auction = de aanbieders die bieden op de vraag van een Klant

- Meerdere aanbieders en meerdere vragers: tegelijkertijd contact met elkaar hebben.

= beurs (aandelenbeurs)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen