Menu

Adoptie

Vijf fasen in de adoptie:

  1. Bekendheid: ze komen voor het eerst in aanraking met een nieuw product.
  2. Interesse: men is al bekend met het product en er ontstaat een interesse
  3. Evaluatie: de consument beoordeelt of het product een behoefte kan vervullen.
  4. Proberen: trial: ze kopen het product voor de eerste keer.
  5. Adoptie: de consument gaat het product vaker kopen. Het product gaat deel uitmaken van het consumptiepatroon.

Of een adoptie snel gaat ? Dat hangt af van het type product.

 Als een product past bij de levensstijl van een klant, voordeel oplevert voor de klant, en minder ingewikkeld is dan het product dat men nu gebruikt zal een klant het sneller kopen.

Mensen verschillen.

  • Innovators: willen het direct hebben
  • Early adopters = vroege kopers, willen weten wat een product kan voordat zij het aanschaffen.

 Samen met de innovators worden de early adopters : opinieleiders

  • Early majority: vroege meerderheid, terughoudend tov nieuwe producten en willen zeker weten dat het product goed is
  • Late majority: late meerderheid, nog terughoudender

 Als deze twee groepen tot adoptie overgaan, stijgen de verkopen sterk. Op zich staat de

  • Laggards: achterblijvers, erg traditioneel en willen pas producten proberen als het nut ervan bewezen is.
Lees meer...

De productlevenscyclus

Een product wordt geboren, wordt volwassen en wordt na een bepaalde periode van de markt gehaald.

De fasen in de productlevenscyclus

Fase I: de introductie

Een product komt voor het eerst op de markt.

Lage verkopen en winst (soms negatief)

- Ten eerste: moeten mensen weten dat het product er is (naamsbekendheid)

- Ten tweede: willen klanten bij bepaalde producten de mogelijkheid hebben om het te proberen.

Fase II: de groei

Er is een snelle stijging van de verkopen.

Er worden voor frequent gekochte goederen ook herhalingsaankopen gedaan.

Het namaken van een product wordt aantrekkelijk: Twee redenen.

- Ten eerste: kunnen concurrenten het product maken met lage ontwikkelkosten

- Ten tweede: gaat de meerderheid van de consumenten het product nu voor de eerste keer kopen.

Fase III: de volwassenheid

Stabilisatie van de groei.

De meeste mensen hebben het product al eens aangeschaft. Alleen de 'late majority' nog niet.

Het proberen de winst te maximaliseren.

= fase waarin de kosten per product laag worden en de winst relatief hoog, het aantal concurrenten worden ook groot,

Geen nieuwe toetreders meer.

De producten worden verbetert en gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe producten om het huidige product te vervangen.

Fase IV: de neergang

Daling van de verkopen

Het totale aantal kopers van het product neemt echter af.

Kritiek op de productlevenscyclus

- De vorm van de productlevenscyclus verschilt van product tot product

- De marketingmanagers kunnen gaan handelen naar wat zij verwachten

Het nut van de productlevenscyclus

Productportfolio = Aandacht moeten geven aan de verschillende producten die zij leveren.

Een goed productportfolio omvat daarom producten in elke fase van de productlevenscyclus.

Lees meer...

De productrange

De meeste organisaties verkopen niet één product, maar een hele reeks van producten.

Indeling op verschillende niveaus:

  • Artikelniveau = betrekking op aanpassingen van één enkel product,
  • De productgroep = een reeks producten die aan elkaar gerelateerd zijn. Belangrijk is dat de producten overeenkomsten hebben in functionaliteit en de benefits die zij voor de klant hebben.
  • De productlijn = assortiment = totaal van alle producten en de varianten hiervan die een organisatie levert.

De productlijn te beschrijven

- De breedte: betrekking op het aantal verschillende productgroepen dat onderscheiden wordt.

- De lengte: het totale aantal artikelen in een productlijn

- De diepte: De som van alle varianten in elke productgroep

Productitem = één product uit een productgroep

Lees meer...

Onderdelen van het product

De verpakking

= duidelijk deel van het tastbare product.

- primaire verpakking: de verpakking die echt nodig is om het product te beschermen.

- secundaire verpakking: de verpakking om te verkopen

Toegenomen kwaliteitseisen

ISO certificaat

= betrekking op alle aspecten van het werk van een organisatie, van de materialen die gebruikt worden, de productieprocessen, het product zelf tot en met de verkoop en de service.

Kwaliteit:

- Eerste instantie: alleen de productkwaliteit.

- Later: de klant wil meer dan alleen een kwalitatief goed product; de klant wil een product dat aan zijn wensen voldoet. De mening van klanten over kwaliteit is belangrijk.

Dit kunnen een aantal door de klant waar te nemen karakteristieken zijn zoals:

- Prestatie. Bij de ladyshave is dat een glad scheerresultaat.

- Duurzaamheid. Dit is de verwachting dat een product langer meegaat dan dat van de concurrent.

- Betrouwbaarheid en onderhoud. Dit betreft de verwachting dat het product minder snel kapot gaat en weinig onderhoudskosten heeft.

- Design. Een mooi design kan ertoe leiden dat je een product een hoge kwaliteit toedicht.

- Bedrijfsnaam en reputatie. Als consumenten geen onderscheid kunnen maken tussen producten op basis van de uiterlijke kenmerken, heeft men snel de neiging terug te vallen op een product van een bekende fabrikant.

TQM = Total Quality Management

Lees meer...

Productindelingen

Dit onderscheid in drie typen producten wordt nu besproken.

Conveniencegoederen (gemaksgoederen)

= zijn producten die consumenten kopen zonder er veel bij na te denken.

- Routinematig aankoopgedrag: het merk ook minder belangrijk dan het product zelf.

- Impulsgoederen: goederen die men koopt omdat men er op dat specifieke moment behoefte aan heeft, niet-geplande aankopen.

- Noodgoederen: producten die gekocht worden als er op een specifiek moment een zeer sterke behoefte aan bestaat.

Shopping-goederen:

= goederen waarvoor een consument bereid is meer moeite te doen. Het bezoeken van meerdere winkels om zo'n product te krijgen is gebruikelijk.

 beperkt probleemoplossend gedrag.

Specialtygoederen:

= goederen waar voor een consument grotere risico's aan zitten. Het zijn doorgaans dure, en zeer weinig gekochte goederen.

 probleemoplossend gedrag

 kernproduct en tastbare product niet meer voldoende om de consument te overtuigen

Het uitgebreide product is zeer belangrijk.

De unsought goederen:

- goederen waar een consument niet naar op zoek is maar soms wel nodig heeft.

- producten die de consument eigenlijk niet nodig heeft en die men ook niet koopt zonder dat er door een verkoper grote druk wordt uitgeoefend.

Lees meer...

Definitie van product

= een fysiek goed, een dienst, een idee, een persoon of een plaats, dat in staat is tastbare en ontastbare attributen te leveren die individuen of organisaties zo belangrijk achten dat zij bereid zijn ervoor te betalen om het te verkrijgen.

Het kernproduct = het fundament van een product

Het tastbare product = aspecten van een product die waarneembaar zijn voor de consument zoals het design, het kwaliteitsniveau, de verpakking en de merknaam.

Het uitgebreide product = extra ondersteunende benefits aan de consumenten, vaak in de vorm van dienstverlening.

Het potentiële product = er wordt naar de toekomst gekeken.

= het product zoals het nu op de markt gebracht wordt.

Het hebben van inzicht in toekomstige wensen van klanten is daarom belangrijk.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen