De twee belangrijkste doelstellingen van
- zijn inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van concurrenten
- toekomstige gedrag van de concurrentie
Wie zijn onze huidige concurrenten?
Concurrentie kan namelijk meerdere vormen aannemen:
1. Productvorm-concurrentie: concurrentie tussen producten binnen hetzelfde markt- segment.
2. Productcategorie-concurrentie: concurrentie tussen producten met vergelijkbare eigen- schappen.
3. Generieke concurrentie: concurrentie tussen producten die zich richten op dezelfde behoeften van consumenten.
4. Budgetconcurrentie: concurrentie om het geld van de consument
Ook aandacht aan potentiële concurrenten:
Hoe makkelijk of moeilijk is het voor andere bedrijven om toe te treden tot de markt? Toetredingsbarrières
- Toegang tot distributie: leveren rechtstreeks aan de klant of moet je zorgen dat jouw product in de schappen van winkels komt te liggen?
- Schaalvoordelen: dalen de productiekosten sterk als je in grote hoeveelheden gaat produceren?
- Kapitaalvereisten: is het noodzakelijk grote investeringen te doen voordat je tot de markt kunt toetreden?
- Overstapkosten: hoe makkelijk kunnen klanten overstappen op een nieuwe aanbieder?
Hoe intens is de rivaliteit? Niet altijd even sterk, soms oorlog, …
Volgende kenmerken hebben invloed op de intensiteit van de rivaliteit:
- Concurrentiestructuur: de sterke rivaliteit op een markt met veel aanbieders en veel minder sterk bij een dominante marktpartij
- Kostenstructuur: hoge vaste kosten moedigen prijsconcurrentie aan omdat het dan voor bedrijven belangrijk is om de capaciteit zoveel mogelijk te benutten.
- Mate van differentiatie: als de aangeboden producten sterk op elkaar lijken is de rivaliteit vaak hoog, als de verschillen tussen producten groot zijn is er doorgaans minder rivaliteit.
- Overstapkosten: moeilijke overstap naar een andere aanbieder, omdat ze investeringen in geld of tijd hebben gedaan om te kunnen werken met het product van de oorspronkelijke aanbieder, dan zal de mate van rivaliteit laag zijn.
Hoe sterk zijn de concurrenten?
Bepaald door een interne analyse en een afnemersanalyse uit te voeren voor concurrenten.
- De interne analyse: de financiële kracht,de klantbindingskracht, de interne kracht en de innovatieve kracht
- De afnemersanalyse: op welke klantsegmenten concurrenten zich richten, welke klantwaarden zij proberen te leveren en hoe succesvol zij hierin zijn.