Bij benefitsegmentatie worden consumenten gegroepeerd op grond van de eigenschappen die ze zoeken in een product wegens rationele of emotionele voordelen.
Dit speelt in op de essentiële reden waarom de afnemers van een bepaald segment bepaalde producten kopen.
Deze segmentatie is vooral bruikbaar bij producten met een merkelijke productdifferentiatie, dwz dat de potentiële afnemer de merkalternatieven als wezenlijk anders ervaren qua producteigenschappen. Maar ook bij homogene producten kan men dit toepassen.
Bv. polshorloge: de een koopt een horloge vanwege bepaalde voordelen als nauwkeurigheid, waterdichtheid of stijl, maar iemand anders is misschien wel op zoek naar een ander stel voordelen.
Bv. Fitnessabbonement: voor mensen die spierontwikkeling nastreven, voor mensen die gezondheid belangrijk vinden, voor mensen die sociale contacten willen leggen, voor mensen die willen ontspannen.
Ook tekorten en/of problemen die je ervaart bij een product of dienst kunnen leiden tot segmentatie. Dit kan een zeer zinvolle manier van segmenteren zijn omdat uiteindelijk heel veel producten gekocht worden om een bepaald probleem of ongemak op te heffen.
Bv. De tandpastamarkt:
- Voorgevoelige tanden (Sensodyne, Elmex)
- Verzorging tandvlees (Parodontax)
- Vermindering van tandsteen of tandplak
- Een product dat de tanden witter moet maken