- Vraag en aanbod mogen niet samenvallen.
- Er moet noodzakelijk een min of meer substantiële vraag bestaan.
De vraag is heterogeen en ook ondoorzichtig.
Er komen verschillende voorkeuren bij afnemers.
- Het aanbod moet substantiëler zijn dan de vraag.
Het is uit deze disproportie dat de typische kopersmarkt ontstaat.
Bovendien is het aanbod voldoende heterogeen om aan de heterogeniteit van de vraag tegemoet te komen.
- Het nieuwe uitwisselingsmodel omvat dus zowel een substantiële, heterogene vraag als aanbod.
De aanbieder is de voor de hand liggende initiatiefnemer.
De mogelijke aanbieder moet ook een feitelijke aanbieder willen worden.
Hij moet tot de markt willen toetreden.
Drie kanttekeningen:
- Marketers moet er bewust van zijn dat marktvormen typisch tijdelijk van aard zijn.
Monopolie duopolie oligopolie monopolistische concurrentie zuivere concurrentie
- De marketer streeft naar maximale monopoliekracht voor zichzelf en naar de marktvorm die hiermee overeenstemt.
Hij zal er zich ook voor moeten hoeden dat hij niet wegglijdt in de richting van de zuivere markt.
Hij moet zich hoeden voor de commodity trap. Dit is de valstrik van het allemansproduct waar geen extrawinsten kunnen gemaakt worden omdat iedere aanbieder een quasi-identieke aanbieding heeft.
- Het marketingdenken houdt zich niet uitsluitend bezig met monopolistische getinte marktvormen. (het legt er wel de klemtoon op)
Er zijn vier generieke functies om de kloof tussen aanbod en vraag te overbruggen:
- Productconceptie
- Prijsbepaling
- Communicatie
- Distributie
- Deze functies zijn zo fundamenteel dat ze onvermijdelijk zijn en dat er meer specifieke functies uit volgen.
Artikel p 36 kennen!
Het topje van de ijsberg
Men kan de zichtbaarheid van de marketingactiviteiten vergelijken met een ijsberg waarvan enkel het topje zichtbaar is.
Marketing is een zodanig breed begrip dat men zich de vraag stelt of het een begrip is zonder grenzen.
Marketing – begrip zonder grenzen?
Initieel sloeg het begrip op uitwisselingsactiviteiten van producenten naar consumenten.
Deze term verbreedde zich zeer snel van goederen naar quasi-volledige immateriële diensten.
De term omvatte ook snel contacten tussen bedrijven onderling.
Het toepassingsgebeid van marketing is door de jaren heen spectaculair verbreed.
In de loop van de tijd zijn er 3 grote zienswijzen ontstaan die het toepassingsgebied verschillend afbakenen.
- Eerste begrenzingsmogelijkheid is de meest verspreide in kringen van marketingbeoefenaars en van het grote publiek.
Ze sluit het dichtst aan bij de eerdere historische schets.
- Het toepassingsgebied van marketing is een typische commerciële aangelegenheid die te maken heeft met verkopers, kopers en traditionele economische goederen en diensten.
- De markttransactie vormt het centrale punt van deze visie.
= een ruil van eigendom van de ene partij naar de andere tegen betaling onder een of andere vorm.