De financieel-economische pers
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Interesseveld uitgebreid na WOII: louter financiële aangelegenheden -> eco en soc-pol problemen.
Vlaanderen: Financieel Economische Tijd (1986) en Trends (1975)
Interesseveld uitgebreid na WOII: louter financiële aangelegenheden -> eco en soc-pol problemen.
Vlaanderen: Financieel Economische Tijd (1986) en Trends (1975)
=elastisch: afbakening van een lezersmarkt is moeilijk. Redactie moet veel meer kunnen dan kranten. General intrest en special intrest tijdschriften. Moeten constant evolueren (restylen of bijtunen) met de golven v maatschappij.
Diversiteiten-specialisering is aangewezen. =segmentatie of small publishing. -> gevolg: mortaliteit onder de magazines is hoog.
Magazines: periodieke publicaties met een mengeling van verschillende artikelen van verschillende auteurs.
Er wordt op kwaliteit gelet, ‘class, not mass’ is de stelregel. Voor massabladen geldt het omgekeerd: ‘mass, not class’.
Tijdsinterval van 24u, concentratie van persbedrijven en etherreclame, bedreiging elektronische communicatiesystemen ( =nieuws kan onm. opgeroepen worden).
Tweerichtingssysteem waarbij onbeperkt info kan worden opgeslagen (teletekst = éénrichting) Viewdata: op elk ogenblik mogelijk gegevens op te roepen via TV-scherm.
Oorlogsjourn., wetenschapsjourn. en populaire journ.: vaak verward met sensatiejournalistiek.
Projectjourn.: vervaardigen van folders, brochures, nieuwsbrieven. Beroep gedaan op de vakkundigheid van journalisten uit de traditionele mediasector, deze worden niet gehinderd door het corporatisme. Minder individualistisch bezig.
Regio- en stadsjourn.: regionaal nieuws > nationaal of zelf internationaal. Schept sterke klantenbinding.
Begrip van Thomas Wolfe: journalistiek die geen afstand neemt vd feiten, maar eigen meningen, gewaarwordingen en emoties beschrijft. Het is literaire journalistiek.
Rechtstreekse aanspreking tot de lezer, vanuit de ik-persoon zowel om te analyseren als te observeren, en vanuit gevoel. <-> Angelsaksische journalistiek: objectief en afstandelijk
Hier worden vaak feiten aantrekkelijk gemaakt en dus verdraaid. Ook wel bidonnage gemoemd, ‘schrijven vanuit de buik’.
Onderdeel van de interne omgeving die, indien niet aangepast, de realisatie van de doelstellingen van de organisatie tegenwerkt of vertraagt.