Basis van moraliteit
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 800 keer
- Vanaf 2 jaar: begin van bezorgdheid over dingen die niet horen of mensen die zich niet gedragen.
- Ouders vinden dat kinderen meer verantwoordelijk zijn voor hun gedrag
- Geweten begint zich te vormen in de kleuterperiode
- Eerst: onder externe controle van volwassenen
- Later: innerlijke normen (geïnternaliseerd)
- Theorieën leggen verschillende klemtonen:
- Psycho-analyse: emotionele kant van de ontwikkeling van het geweten
- Sociale leertheorie: moreel gedrag
- Cognitieve ontwikkelingstheorie: denken, de mogelijkheid om te redeneren over gerechtigheid en redelijkheid
Perspectieven op morele ontwikkeling:
Psycho-analytisch | Freud: superego en schuld Nu: inductie, op empathie gebaseerde schuld |
Behavioristisch | Beloning en straf |
Sociaal leren | Voor en nadoen van moreel gedrag |
Cognitief ontwikkelings | Kinderen als actieve denkers over sociale regels |