Logo
Print deze pagina

Basiskennis (‘core knowledge’)

Deel dit artikel:

Theorie = kinderen worden geboren met een reeks van aangeboren kennissystemen. Ieder van deze systemen laat toe snel nieuwe, verwante informatie te vatten en leidt tot vroege/snelle ontwikkeling van het denken.

Er zijn meerdere basisdomeinen:

> Taalkundige kennis

  • Zie later LAD

> Psychologische kennis

  • Zie hfst. 6

> Fysische kennis

  • Bv. object-permanentie, de graviteit (dingen zullen vallen als ze niet ondersteund worden)

> Numerieke kennis

  • Kleine aantallen.
  • Bv. Kinderen van 5 maanden zagen hoe een scherm een speelgoedbeestje verstopte. Daarna zagen ze een hand die een tweede speelgoedbeestje achter het scherm plaatsten. Vervolgens werd het scherm weggehaald. Sommige kinderen kregen 2 speelgoedbeestjes te zien (normaal) en andere kindjes kregen maar 1 speelgoedbeestje te zien (niet normaal). Deze laatsten keken langer naar de onverwachte situatie dan de andere kinderen. Deze resultaten illustreren dat kinderen het verschil kunnen zien tussen 1, 2 en 3 objecten. Meer kunnen ze niet onderscheiden.

Wat ook heel belangrijk is, is de ERVARING om deze kennis verder uit te bouwen.

Kritiek:

> Onduidelijkheid:

  • Welke ervaringen zijn in elk van de genoemde domeinen belangrijk?
  • Hoe halen kinderen daar hun voordeel uit?

Voordeel:

> Het heeft de focus van onderzoek over ontwikkeling van het denken scherper gesteld door:

  • Het uitgangspunt van het denken te belichten
  • De stappen die daarop volgen duidelijk in kaart te brengen.

Copyright © 2019. All rights reserved.