Begrijpen en reageren op emoties van anderen
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 905 keer
De emotionele expressies van kinderen zijn sterk gerelateerd aan hun vermogen om de emotionele cues van anderen te interpreteren
Evolutie:
- In het begin:
kinderen stellen de emoties van anderen vast door een tamelijk automatisch proces van emotionele besmetting, d.w.z. dat we ons gelukkig of verdrietig voelen wanneer we deze gevoelens bij anderen voelen. - 4 maanden:
gevoelig voor structuur en timing van interacties. Nu verwachten ze dat wanneer zij glimlachen, vocaliseren of staren hun partner gaat reageren. - 5 maanden:
Gelaatsuitdrukkingen worden gezien als georganiseerde patronen. Ook gaan ze de emotie in de stem met de overeenkomstige gelaatsuitdrukking in verband brengen.
Wanneer deze inzichten op hun plaats vallen, gaan kinderen sociale bevestiging zoeken (‘social referencing’)
= kind gaat zich baseren op de emotionele reactie van de vertrouwenspersoon om te beslissen hoe te reageren in een onzekere situatie.
- Stem heeft meer effect dan gelaatsuitdrukking alleen, want stem houdt zowel verbale als emotionele informatie in
- Kinderen leren reageren op alledaagse gebeurtenissen
- Sociale bevestiging zoeken laat peuters toe om hun eigen inschatting te vergelijken met die van anderen
Bv. “ik eet graag koekjes, dus moet die andere persoon dat ook graag eten” - Vanaf 2e helft van het tweede levensjaar zien ze in dat emotionele reacties van anderen kunnen verschillen van hun eigen reacties
Conclusie:
Emotionele signalen gebruiken helpt kinderen om:
- richting te geven aan hun eigen handelen
- interne toestanden van anderen af te leiden