Geheugen voor alledaagse gebeurtenissen
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 890 keer
- Geheugen voor bekende gebeurtenissen
Zoals volwassenen onthouden kleuters vertrouwde, herhaalde gebeurtenissen in de vorm van scripts
= algemene beschrijvingen van wat er gebeurt en wanneer het gebeurt in een specifieke situatie (bv. op restaurant gaan)
Met toenemende leeftijd worden scripts uitgebreider en kunnen ze gebruikt worden om te voorspellen wat er gaat gebeuren in gelijkaardige situaties.
- Geheugen voor eenmalige gebeurtenissen
Het autobiografisch geheugen = voorstellingen van persoonlijke betekenisvolle en eenmalige gebeurtenissen zoals bv. naar de zoo gaan.
Als de cognitieve en conversationele vaardigheden van kleuters verbeteren, gaan hun beschrijvingen van speciale gebeurtenissen beter georganiseerd worden in de tijd, gedetailleerder worden en gerelateerd zijn aan de grotere context van hun leven.
Ouders gebruiken 2 stijlen om autobiografische verhalen te veroorzaken bij hun kinderen:
- Uitbreiden (‘elaborative’)
- Gevarieerde vragen stellen
- Informatie toevoegen aan de statements van de kinderen
- Bv. nadat ze naar de zoo zijn geweest, kan de ouder zeggen “wat was het eerste dat we deden?”, “waren zaten de papegaaien niet in hun kooien?”, “Ik vond de leeuw maar eng. Wat vond jij?”, ...
- Is beter: later meer georganiseerde verhalen
- Kinderen en ouders met een veilige gehechtheidband gebruiken eerder deze stijl
- Herhalen (‘repetitive’)
- Weinig informatie geven
- Dezelfde korte-antwoord vragen stellen
- Bv. “herinner jij je de zoo?”, “wat hebben we daar gedaan?”, “wat gebeurde er dan?”
Geslachts- en cultuurverschillen:
- Meisjes gebruiken meet gedetailleerde verhalen dan jongens
- Westerse kinderen voegen eer commentaren bij over hun eigen gedachten, emoties en voorkeuren dan Aziatische kinderen.