Hedendaagse benadering
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 923 keer
3 opvoedingsdimensies: WARMTE, CONTROLE en AUTONOMIE TOEKENNEN
Democratische stijl
- Warmte: hoog
Controle: hoog, maar past zich aan
Autonomie: aangepast niveau
- Ouders zijn warm, aandachtig, sensitief voor de noden van hun kinderen
- Standvastige en geloofwaardige controle, ze stemmen in met volwassen gedrag en geven redenen voor hun verwachtingen
- Ze geven geleidelijk aan autonomie en laten het kind zelf beslissingen maken op gebieden waar ze klaar voor zijn
- Is meest succesvolle opvoedingsstijl
- Positieve stemming
- Zelfcontrole, doorzettingsvermogen
- Goed samenwerken met anderen
- Hoge zelfwaardering
- Rijpheid op sociaal en moreel vlak
- Goede prestaties op school
Autoritaire stijl
- Warmte: laag
Controle: hoog
Autonomie: laag
- Ouders komen koud en afwijzend over
- Ze roepen, commanderen, bekritiseren en dreigen “doe het omdat ik het zeg”
- Negatieve effecten:
- Kinderen zijn angstig en ongelukkig
- Ze reageren vijandig bij frustratie
- Jongens tonen woede en opstandig gedrag
- Meisjes zijn afhankelijk, exploreren weinig en hebben moeite met uitdagende opdrachten
- Deze ouders maken ook vaker gebruik van psychologische controle (hiervoor gedragscontrole)
= meer subtiele vorm van controle waarbij ouders binnendringen in en manipulerend
optreden in de verbale expressie, individualiteit, en gehechtheid aan de ouders- Ze komen tussen in beslissingen/keuze van vrienden
- Affectie afhankelijk van de gehoorzaamheid
- Indien ze ontevreden zijn trekken ze hun liefde terug
- Ze hebben buitensporig hoge (en onaangepaste) verwachtingen
- Deze ouders maken ook vaker gebruik van psychologische controle (hiervoor gedragscontrole)
Kinderen die hieraan blootgesteld zijn, zijn vaak angstig, teruggetrokken, uitdagend en agressief
Toegeeflijke stijl
- Warmte: hoog; té toegeeflijk/geen aandacht
Controle: laag
Autonomie: niet aangepast aan de leeftijd, ze kunnen en mogen altijd alles
(ze doen dit uit overtuiging of bij gebrek aan vertrouwen van het eigen kunnen)
- Negatieve effecten
- Kinderen zijn impulsief, ongehoorzaam en rebellerend
- Ze stellen te hoge eisen aan en zijn te afhankelijk van volwassenen
- Ze zetten minder door bij opdrachten
- Jongens tonen afhankelijk gedrag en leveren geen prestaties
- Maar er zijn ook positieve effecten in de adolescentie!
Niet-betrokken stijl
- Warmte: laag
Controle: laag
Autonomie: onverschillig, de ouders zijn er niet mee bezig
(ze doen dit doordat ze depressief zijn of te veel stress hebben, waardoor geen aandacht voor de kinderen)
- Extreme vorm = verwaarlozing (‘neglect’)
- Negatieve effecten
- Vooral als het vroeg begint zijn praktisch alle aspecten van de ontwikkeling verstoord (gehechtheid, denken, emotionele en sociale vaardigheden)
- Bij minder extreme gevallen zijn er ook veel problemen !