Herhalen van toevallige gebeurtenissen
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1082 keer
Substadium 1
- Inoefenen van aangeboren reflexen = bouwstenen van sensorimotorisch denken volgens Piaget
- Baby’s zuigen, grijpen en kijken op dezelfde manier, ongeacht de omstandigheden
Substadium 2
- Begin van eigen controle te krijgen over hun acties door de primaire circulaire reacties
- Deze primaire circulaire reacties zijn het herhalen van toevallige handelingen om basisbehoeften te bevredigen, het eigen lichaam is hier ook steeds bij betrokken (bv. het baby’tje doet verschillende bewegingen met de hand en begint uiteindelijke te zuigen op de duim. Dit is aangenaam en bevredigend en gaat vervolgens ook vaker voorkomen)
- Gedrag wordt aangepast aan de omstandigheden (bv. mond op verschillende manier openen voor een tepel of een tutter of een lepel)
- Rond deze tijd beginnen de jonge kindjes ook te anticiperen met gebeurtenissen (bv. een baby’tje dat wakker wordt en begint te huilen omdat het honger heeft en dat vervolgens stopt met huilen wanneer de mama de kamer binnenkomt. Het weet dan dat het eten op komst is.)
Substadium 3
- Secundaire circulaire reactie = proberen interessante gebeurtenissen opnieuw te laten gebeuren die veroorzaakt zijn door hun eigen bewegingen. Het is dus het herhalen van bewegingen die invloed hebben op de omgeving (bv. een mobiel dat boven het bedje van het kindje hangt. Kind ontdekt dat zij/hij dat mobiel zelf kan laten bewegen door per ongeluk met de handjes daar tegen te komen. Wanneer dit mobieltje stil valt willen ze dat terug laten bewegen en proberen ze dit te doen door de armen te bewegen, geluidjes te maken en uiteindelijk ontdekt het kindje dat dit lukt door zijn handjes te bewegen. Vervolgens gaat zij/hij dit steeds vaker herhalen)
- De verbeterde controle over hun eigen bewegingen laat het kindje toe om andere gedragingen (= vaak geziene handelingen) beter te gaan imiteren.