Het effect van context en het geheugen
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1246 keer
Een aantal manieren waarop context bij leren en test de resultaten beïnvloed worden behandeld.
Smith, Glenberg en Bjork(1978), Gebruikten 2 verschillende klaslokalen voor het leren van een rijtje woorden en de ‘docent’ had ook vrijetijd of juist formele kleding aan. Bij de test werd hetzelfde gedaan en het bleek dat als de setting bij test en leren hetzelfde was de resultaten hoger waren
Godden en Baddeley(1975) deden hetzelfde met duikers op het droge en onderwater en ondervonden hetzelfde als hiervoor genoemd.
Sommige onderzoekers vonden deze relatie niet, en dat volgens Eich(1985) hangt het af van de mate waarin de proefpersonen de context aan het materiaal kunnen verbinden. In zijn experiment maakte context veel meer uit als hij de proefpersonen opdracht gaf te letten op context.
Bower, Monteiro en Gilligan(1978) deden een test met emotionele staat(BV positief gestemd tijdens test en leren). Ook daarbij bleek dat als die ‘matchen’ de resultaten beter waren(ok jongens, allemaal gaan janken nu, dan zorg ik wel dat jullie tijdens het tentamen weer janken. Succes gegarandeerd :p)
Ook hierbij geldt weer dat de emotionele context wel op een of andere manier met de stof verbonden moet worden in het geheugen, anders werkt het niet
Mood congruence. Dit werd getest door Teasdale and Russel(1983) waarbij een lijstje van pos., neg en neutrale woorden werd geleerd en vervolgens een bepaalde emotionele staat bij de test werd opgeroepen. Woorden die matchen met de staat werden beter herinnerd(priming).
State dependent learning. Hierbij probeert men tijdens het afnemen van een test in dezelfde mood terug te keren, voorbeelden zijn marihuana, alcohol, sigaretten. Uit tests blijkt het vaak geclaimde effect van marihuana nogal tegen te vallen, slechter dan BV normale sigaretten.