Logo
Print deze pagina

Individuele en culturele verschillen in taalontwikkeling

Deel dit artikel:
  • Geslacht:

Meisjes lopen (licht) vooruit op jongens inzake vroege ontwikkeling van de woordenschat

  • Persoonlijkheid

Gereserveerde (= teruggetrokken) kinderen beginnen later te praten

  • Omgeving

Hoe meer woorden ouders gebruiken in het bijzijn van het kind, hoe meer hun kinderen leren

> Geslacht: ouders praten meer met meisjes dan met jongens (peuterleeftijd)

> Persoonlijkheid: ouders praten minder met verlegen dan met sociale kinderen

  • Lage SES

Minder verbale stimulering thuis (vooral voorlezen uit (kinder)boeken), waardoor grote taalachterstand (woordenschat maar ¼ van hoge SES kinderen)

Jonge kinderen hebben een unieke stijl van praten:

> Referentiële stijl
= Vroege woordenschat die vooral bestaat uit woorden die verwijzen naar voorwerpen

  • Snellere toename van woordenschat (gewoonweg omdat er meer object labels zijn dan sociale zinnen)
  • Visie op taal = woorden dienen om naar voorwerpen te verwijzen
  • Verkennen actief voorwerpen (en ouders steunen dat)

> Expressieve stijl
= Veel meer gebruik maken van voornaamwoorden (bv. “ik”) en sociale uitdrukkingen of zegswijzen
(bv. “dank u”)

  • Visie op taal = woorden dienen om over de gevoelens en behoeften van mensen te praten
  • Zijn meer sociaal (en ouders steunen dat)
  • Ook invloed cultuur
    • bv. Engelse – Chinese taal:
    • Engelse taal: object woorden (naamwoorden) worden hier meer gebruikt
    • Chinese taal: actiewoorden (werkwoorden) worden hier meer gebruikt

Wanneer moeten ouders zich zorgen gaan maken voor taalachterstand?

Wanneer het kind opvallend sterk achterloopt op taalnormen:

2 maanden

Vocalisaties

4 maanden

Brabbelen

8 – 12 maanden

Brabbelen als volwassen taal (bv. intonaties)

12 maanden

Eerste herkenbare woord

18 – 24 maanden

Woordenschat 50 – 200 woorden

20 – 26 maanden

2 woorden combineren


Bijvoorbeeld laat brabbelen kan wijzen op trage ontwikkeling van de taal (interventie is dan nodig)
Of op 2 jaar nog geen richtlijnen kunnen volgen of gedachten moeilijk onder woorden brengen: mogelijk probleem met gehoor of taalstoornis (behandeling is dan ook nodig)

Copyright © 2019. All rights reserved.