Intentioneel gedrag
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 4120 keer
Substadium 4
- Coördineren van secundaire circulaire reacties
- Combineren van schema’s in nieuwe, meer complexe actie sequenties.
- 8 tot 12 maand oude kindjes hebben intentioneel of doel-gericht gedrag, d.w.z. het opzettelijk coördineren van schema’s om eenvoudige problemen op te lossen.
- Bv. Men toont aan het kindje een aantrekkelijk speelgoed en verstopt het vervolgens onder zijn/haar hand of onder een doek. Kinderen die zich in deze subfase bevinden kan het speelgoed terugvinden door 2 schema’s te combineren, nl. “opzijschuiven” + “grijpen”. = basis voor het oplossen van alle problemen
- Dat ze dingen kunnen terugvinden toont aan dat ze object-permanentie zijn gaan beheersen. Dit wil zeggen dat ze inzien dat voorwerpen blijven bestaan als ze uit het zicht verdwenen zijn.
- In het begin is deze object-permanentie nog onvolledig. Ze maken nog wel de A-niet-B fout. Als baby’s enkele keren gaan zoeken naar een object op een eerste verstopplaats (A) en zien dat het object verplaatst wordt en verstopt wordt op een andere verstopplaats (B), dan nog gaan ze naar het object zoeken op de eerste verstopplaats A.
- Kindjes in deze fase kunnen beter anticiperen op gebeurtenissen en gaan proberen deze gebeurtenissen te veranderen (bv. zien dat de moeder haar jas aandoet en achter haar aan gaan kruipen en ‘jengelen’ om te voorkomen dat ze gaat vertrekken)
- Ze gaan ook gedrag gaan imiteren die lichtjes anders zijn dan gewoonlijke (bv. hanteren van de lepel)
Substadium 5
- Tertiaire circulaire reacties, d.w.z. het herhalen van handelingen met variaties.
- Ze ontdekken nieuwe middelen door actief te experimenteren (bv. stok gebruiken om bij ver speelgoed te geraken)
- De A-niet-B fout komt niet meer voor, ze gaan op meer plaatsen zoeken