Relatie symbolen – echte leven
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1252 keer
Kleuters moeten realiseren dat elk symbool correspondeert met een specifieke toestand in het echte leven.
Voorbeeld van symbolen:
- Foto’s
- Map
Kleuters hebben problemen met dubbele voorstelling (‘dual representation’)
= een symbolisch voorwerp zien als een voorwerp op zich en als een symbool (voor iets anders)
Bijvoorbeeld experiment met Snoopy:
2,5 en 3 jarigen zagen een volwassene een kleine Snoopy is een schaalmodel van een kamer verstoppen en er werd aan hen gevraagd deze terug te vinden. Vervolgens moesten ze de grote Snoopy zoeken die verstopt was in de kamer dat het model voorstelt. Pas vanaf 3 jaar gebruiken kinderen het model als gids om de grote Snoopy in de echte kamer terug te vinden.
Hoe zien kinderen de dubbele voorstelling van symbolische objecten in?
Doordat ze het aangeleerd krijgen (door de ouders)
Bv. bij Snoopy kunnen de ouders gelijkenissen tussen het schaalmodel en de werkelijke kamer aanduiden. In dit geval scoren kinderen beter op deze taak.
Ook is het zo dat wanneer ze inzicht krijgen in één type van een symbool – echte wereld relatie dat dit andere symbool – echte wereld relaties promoot.
Dus: ervaring met diverse symbolen – zoals foto’s, prentenboeken, verbeeldingsspel en kaarten – helpt kleuters te begrijpen dat één object kan staan voor iets anders