Zichzelf begrijpen
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 826 keer
Het zelf heeft twee verschillende aspecten:
Ø Ik-zelf
o Gevoel van zichzelf als handelende instantie (‘agent’)
o Afgescheiden van de omgeving / wereld
o Kan eigen gedachten en handelingen onder controle houden
Ø Mij-zelf
o Gevoel van zichzelf als object van kennis en evaluatie
o Kwaliteiten die het zelf uniek maken
- Lichamelijke kenmerken
- Bezittingen
- Houdingen, overtuigingen, persoonlijkheid
De ik-zelf kan gezien worden als de actieve observeerder, de mij-zelf kan gezien worden als ontwikkelt uit de geobserveerde processen. Gedurende de kleutertijd stelt taal de kleuters in staat om over het ik-zelf te praten, hun eigen subjectieve ervaring van het zijn.
Wanneer het ik-zelf steviger gesetteld is, focussen kleuters zich meer geconcentreerd op het mij-zelf. Ze beginnen een zelf-concept te ontwikkelen.
= geheel van kenmerken, vaardigheden, houdingen en waarden waarvan een individu gelooft dat het
omschrijft wie hij of zij is.
Het zelf heeft twee verschillende aspecten:
Ø Ik-zelf
o Gevoel van zichzelf als handelende instantie (‘agent’)
o Afgescheiden van de omgeving / wereld
o Kan eigen gedachten en handelingen onder controle houden
Ø Mij-zelf
o Gevoel van zichzelf als object van kennis en evaluatie
o Kwaliteiten die het zelf uniek maken
§ Lichamelijke kenmerken
§ Bezittingen
§ Houdingen, overtuigingen, persoonlijkheid
De ik-zelf kan gezien worden als de actieve observeerder, de mij-zelf kan gezien worden als ontwikkelt uit de geobserveerde processen. Gedurende de kleutertijd stelt taal de kleuters in staat om over het ik-zelf te praten, hun eigen subjectieve ervaring van het zijn.
Wanneer het ik-zelf steviger gesetteld is, focussen kleuters zich meer geconcentreerd op het mij-zelf. Ze beginnen een zelf-concept te ontwikkelen.
= geheel van kenmerken, vaardigheden, houdingen en waarden waarvan een individu gelooft dat het
omschrijft wie hij of zij is.