Wet op de handelspraktijken en op de voorlichting en de bescherming van de consument
De wetgeving op de handelspraktijken beoogt 2 belangrijke principes:
- de eerlijke concurrentie tussen handelaars waarborgen
- de voorlichting aan en de bescherming van de consumenten verbeteren
- Prijs en hoeveelheidsaanduiding: duidelijk, schriftelijk, goed leesbaar, per meeteenheid en in euro aanduiden. Ook moet het steeds in de taal van het gebied waar het product op de markt wordt gebracht vermeld zijn.
- Voorlichting consument
- Koopjes: ouderwetse, tot een geschonden reeks behorende of verlegen producten verkopen tegen een verminderde prijs met het oog op seizoensvernieuwing.
- Uitverkoop: versnelde verkoop van een deel of alle goederen of een deel ervan. Bv bij overlijden, brandschade, verbouwingen die minstens een maand duren, overname, verhuizing, stopzetting
- Verkoop met verlies: is niet toegelaten, tenzij met opruiming, uitverkoop of beschadiging
- Oneerlijke handelsprakijken:
- Gezamenlijk aanbod: het is verboden een product of dienst te schenken bij aankoop van een ander product of dienst. Bv een uurwerk gratis bij het vastleggen van een reis.(Uitzonderingen: 11de gratis,3 kopen 2 betalen)
- Reclame: deze moet duidelijk vermeld staan. De voorwaarden moeten worden toegepast
- Bedenktijd bij aankopen: de verbruiker beschikt over een bedenktijd van 7 werkdagen waarin hij zijn aankoop kan annuleren. Liefst per aangetekende brief.