SEO: geen éénmalige taak? Voortdurend in beweging
- Gepubliceerd in Zoekmachine optimalisatie
- Lees 3715 keer
Alles wat op het internet staat gaat snel, behalve het opbouwen van een goede ranking. Wil je aan de top staan en daar blijven moet je continu blijven werken aan de website. SEO is voor de volhouder. Zo moet je het ook bekijken wanneer je spreekt over zoekmachine optimalisatie.
De manier waarop Google Ranking werkt
Google maakt gebruik van een geavanceerd en gepatenteerd algoritme voor de rangschikking van websites en gebruikt daarvoor meer dan 200 verschillende criteria voor de berekening, die elk op hun eigen manier meetellen en na verloop van tijd kunnen veranderen.
Omdat het algoritme steeds verandert, werken de specifieke technieken van voorheen niet meer zo goed. Dit is belangrijk om te weten wanneer de positie van je website lijkt te veranderen zonder aanwijsbare reden. Om deze reden moet het optimaliseren van je website niet worden beschouwd als een éénmalige taak.
10 redenen waarom SEO geen éénmalige taak is
De algoritmes van Google zijn constant in beweging. Dat is al één van de voornaamste redenen. Los daarvan zijn er nog andere belangrijke redenen; de markt die steeds aan verandering onderhevig is, je concullega’s die evenmin niet stilzitten, gebruikers die op hun beurt veranderen en ook de plaats waar je zaken doet er heel anders kan uitzien dan een tijd geleden. De 10 belangrijkste redenen lichten we hieronder even toe.
1. Je concurrenten zijn ook bezig met SEO
Je concurrenten zitten niet stil. De vindbaarheid van een website wordt in grote mate bepaald door de manier waarop je website je doelpubliek aantrekt. Wanneer dit efficiënt gebeurt, worden je bezoekers op termijn echte klanten of waardevolle contacten. Je concullega’s worden met de dag ook steeds beter. Deze concurrentie blijft voelbaar aanwezig. Daarom moet je blijvend investeren in een SEO campagne. Zoniet verdwijnt je website mogelijk helemaal uit de zoekresultaten.
2. De markt is voortdurend in verandering.
De online markt maakt een voortdurende evolutie door. De technologie staat niet stil en constant komen er nieuwe gadgets, producten en diensten bij die promotie behoeven. Steeds nieuwe sleutelwoorden of variaties op keywords zullen geïntroduceerd worden. De oude keywords kenden succes, maar die goede SEO resultaten van weleer zijn niet van blijvende aard. Wat vroeger relevant was, is dat nu niet meer. Onderzoek naar keywords is een voortdurende constante om relevant te blijven.
3. Het gedrag van de gebruiker verandert
Het gedrag van zoekmachine gebruikers verandert. Dit is te vergelijken met de verandering van producten, websites en online content. Keywords van vroeger hebben nu hun populariteit en efficiëntie verloren. Daarom is het belangrijk je concurrenten voor te zijn. Onderzoek naar sleutelwoorden zorgt ervoor dat je weet of de woorden al dan niet relevant zijn. Zoekmachines veranderen steeds en daarom moet je SEO strategie daaraan voortdurend aangepast worden.
4. Regelmatig nieuwe content plaatsen is nodig
Tijdens het SEO proces, is het nodig om steeds nieuwe content te ontwikkelen. Deze moet origineel, up-to-date en relevant zijn voor je doelpubliek. Dit verkrijgen vergt grote inspanningen, maar je plukt hier heel wat vruchten van. Je legt hierdoor contacten, gaat meer verkopen en krijgt zo meer winst binnen. Wie steeds op de inhoud inzet en zo het gewenste doelpubliek bereikt, zal ervoor zorgen dat zijn of haar SEO ranking stabiel blijft. Zo word je een autoriteit in je vakgebied.
5. Je bedrijf is steeds in beweging
De online markt is steeds in beweging en ontwikkeling. Dit geldt ook voor jouw branche en jouw bedrijf. We denken hierbij aan nieuwe producten of een verbetering van de reeds bestaande collectie. Elke verandering binnen je bedrijf vereist een aanpassing van je SEO campagne: het updaten van keywords of het aanleveren van nieuwe content. Zo geniet je reeds bestaande markt van een update en zul je je klanten niet verliezen, of nieuwe markten aanboren.
6. Nieuwe websites en oudere websites
Een spiksplinternieuwe website vind je niet meteen in de zoekresultaten. Ze heeft immers geen ranking. Nieuwe sites komen terecht in de Google Sandbox, een soort wachtkamer voor websites. Zo kan er een kwaliteitscontrole uitgevoerd worden om waardevolle inhoud te garanderen. Oudere websites hebben het doorgaans makkelijker om een hoge ranking te bekomen. Beide type websites vragen om een afzonderlijke aanpak. Het op punt stellen van SEO heeft tijd nodig, een ondoordachte en kortzichtige aanpak kan immers door Google afgestraft worden.
7. Veranderingen in de analytische gegevens van je website
De zoekmachine omgeving wijzigt voortdurend, de veranderingen hiervan zijn merkbaar in de analytische gegevens van je website. Dit uit zich in bezoekersgedrag, andere bronnen van inkomend verkeer en andere specifieke keywords. Jouw focus is niet altijd deze van je bezoekers. Tijd en middelen moeten zorgvuldig worden ingezet i.f.v. efficiënte resultaten. Wat zoeken mensen op je website? Wat hebben demografische gegevens je te vertellen? Wat doen mensen na hun bezoek aan je site? Pas je SEO campagne hieraan.
8. De optimalisitie van inhoud vraagt tijd
Een goede Google ranking gaat samen met de optimalisatie van jouw content. Blogs lenen er zich uitstekend toe om steeds nieuwe content te ontwikkelen. Je kunt ze regelmatig updaten. Maar nieuwe content is meer. Websites met enkel één of twee vaste pagina’s en een blog zullen nooit zo’n hoge ranking behalen als sites waarvan de pagina’s voortdurend aangepast of helemaal vernieuwd worden. Dit gebeurt op basis van de laatste nieuwe inzichten en analyses. Zo zal je een breder publiek bereiken en wordt de kracht van keywords verbeterd.
9. Een goede online reputatie, dat kun je alleen behouden door een goede SEO Campagne
Door je online reputatie gaan je merk, product of dienst er op vooruit. Je goede reputatie kan ervoor zorgen dat je gevrijwaard wordt van spam en andere schadelijke online fenomenen die er op uit zijn om je online reputatie te schaden. Een voorbeeld hiervan is het verspreiden van negatieve en foutieve informatie. Met behulp van een solide online reputatie die bereikt wordt door een krachtig en voortdurend SEO proces, blijven je merk, product of diensten aan de top van alle zoekmachine resultaten. Zo verdwijnt alle potentiële negatieve informatie in het niets.
10. Algoritmes veranderen voortdurend
Zoekmachines veranderen ongemeen vlug. Het Google algoritme verandert zo’n 500 à 600 keer per jaar, en 3 of 4 van deze updates zijn echt belangrijk. De strategie die de ene maand werkt, zal de volgende maand niet meer zo goed werken. De manier waarop we met SEO moeten omgaan is voortdurend. Het is geen eindig proces. Je moet gewoon mee zijn met het nieuws, de laatste technieken, veranderingen en theorieën m.b.t. SEO. Zo weet je waarom sommige websites een betere ranking hebben dan die van jou.
Eindnoot
Samengevat komt het hier op neer. SEO is belangrijk, maar je moet dit proces voortdurend bewaken. Een goed onderhouden SEO campagne houdt je ranking vast, ook wanneer er weer eens een verandering doorgevoerd wordt. Zo blijf je de concurrentie voor.