Communicatiebarrières
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 3234 keer
Bij communicatie kan vanalles fout lopen.
- Miscommunicatie ontstaat wanneer de zender en de ontvanger elkaar niet begrijpen door verschillende communicatiebarrières.
- Non-communicatie doet zich voor wanneer te weinig of niet wordt gecommuniceerd.
- Informatie-overload: door een teveel aan communicatie treden communicatiestoornissen op. Doordat de hoeveelheid boodschappen te groot is om te decoderen, gaat de ontvanger selecteren welke boodschap hij ontvangt en mist daardoor een deel van de boodschappen.
De manager heeft hierbij een belangrijke taak: hij moet zorgen dat de communicatiefouten beperkt worden, dat er voldoende, maar niet te veel en vooral duidelijke communicatie is. Dit kan door te stimuleren dat er zo min mogelijk communicatiebarrières ontstaan.
Er bestaan 3 soorten communicatiebarrières:
- Individuele communicatieve vaardigheden: De zender en de ontvanger kunnen zelf communicatieproblemen veroorzaken. Ze zorgen zelf voor ruis door gebrekkige communicatieve basisvaardigheden:
o Slecht luisteren
Voorbeeld
- De ontvanger is snel afgeleid waardoor hij niet meer goed luistert.
- De ontvanger schermt zich af van informatie die hij liever niet ontvangt. De ontvanger wil niet horen wat gezegd wordt, verzint dingen, liegt,…
o Slecht geformuleerde boodschappen
o Te weinig feedback ontvangen, geen feedback kunnen geven of bewust verkeerde feedback geven.
o Emotionele reacties: de ontvanger reageert snel emotioneel.
Voorbeeld: maakt verwijten, verdedigt zichzelf.
o Te snel oordelen over de zender: op basis van ervaringen met anderen hebben we de neiging om snel te oordelen over de zender, waardoor de boodschap anders wordt geïnterpreteerd. Enkele veel voorkomende fouten:
- Generaliseren: voorbeeld: ‘verkopers letten alleen op geld’.
- Projecteren: eigen gevoelens toeschrijven aan de zender.
- Voorbeeld: ‘die ander luistert niet goed’, terwijl je zelf niet let op non-verbale signalen en liever zelf heel de tijd aan het woord bent.
-> Halo-effect: doordat iemand één ding goed doet, hem als geheel positief beoordelen.
Voorbeeld: die persoon kan heel geanimeerd speechen, hij zal dus ook wel een goede manager zijn.
-> Horn-effect: doordat iemand één ding slecht doet, hem als geheel afkeuren.
Voorbeeld: die persoon heeft geen stijl qua kledij, hij zal dus wel een slechte manager zijn.
- Taalbarrières: Communiceren via een taal kan problemen opleveren.
o Taalniveau: De zender past zijn taalniveau niet aan de ontvanger aan.
Voorbeeld: Een professor bezit een academisch, abstract taalgebruik. Hij geeft een voordracht voor de medewerkers van een bedrijf over stress.
Zijn academische taal wordt niet door iedereen gemakkelijk begrepen.
o Vakjargon: Elke discipline kent een eigen vaktaal. Ook binnen eenzelfde discipline worden aan dezelfde begrippen soms andere invullingen gegeven.
Voorbeeld: Mensen praten naast elkaar heen, ookal praten ze over dezelfde begrippen. Of: de ontvanger durft niet te zeggen dat hij bepaalde begrippen niet begrijpt.
o Taal en dialect
- Werkomgevingbarrières
o De ene omgeving is al meer geschikt om goede communicatie mogelijk te maken dan de andere.
Voorbeeld:
-> In een situatie waarin veel op het spel staat, loopt het gesprek anders dan wanneer dat niet het geval is. Vb. crisissituatie
-> Een lawaaiige productieafdeling is niet geschikt om een gesprek over een gevoelig onderwerp aan te gaan.
-> Soms is er onvoldoende geschikte vergaderruimte. In een ruimte waarin anderen kunnen meeluisteren, praat je anders dan in een besloten ruimte.
o Teveel hiërarchische niveaus: als een boodschap van de directie, over veel schijven naar de onderste niveaus moet worden gecommuniceerd, komt dit zelden eenduidig door die niveaus heen. Het grote aantal zender-ontvangersituaties zorgt voor miscommunicatie.
o De communicatiecultuur: elke organisatie heeft zijn eigen cultuur van communiceren.
Voorbeeld: soms is communiceren over moeilijke kwesties ‘not done’. ‘Wij kennen geen problemen, enkel uitdagingen’. Door die cultuur gaat soms belangrijke informatie verloren.