Menu

De vroege ontwikkeling van het kind

Deel dit artikel:

- Ontwikkeling van de perceptievaardigheid

= verschillen waarnemen en daarop reageren

→ pasgeboren kinderen reageren al selectief op hun omgeving

→ perceptuele vaardigheden zijn eerst zeer zwak, maar vanaf enkele maanden nemen de visuele en auditieve capaciteiten snel toe

- Lachen en wenen

=> Volwassenen reageren selectief op het gedrag van hun baby:

→ gedrag wordt opgevat als betekenisvol: responsen van de baby worden sociaal gedrag baby huilt zonder bedoeling, maar afhankelijk van hoe de ouders hierop reageren, wordt het gedrag betekenisvol en dus sociaal gedrag

=> betekenis van wenen en lachen wordt toegekend = in alle culturen verschillend

- Zuigelingen en Verzorgers

=> baby herkent de moeder vanaf 3 weken: reageert op bepaalde kenmerken

→ vroege interactie tussen moeder en kind is niet zo natuurlijk als men soms denkt, is sterk cultureel bepaald

=> zeven maanden: baby ziet moeder als een op zichzelf staand persoon

→ tijdsbesef en besef dat voorwerpen en mensen een zelfstandig bestaan leiden, ook wanneer je er niet naar kijkt

=> leerperiode voor de moeder:

→ projecteren eigen kenmerken op de baby

→ leren gedrag van het kind te interpreteren en op een gepaste manier te reageren

- De ontwikkeling van sociale reacties

=> ontstaan van de sociale wereld: verschil/onderscheid maken tussen actieve en passieve dingen (bijv mensen en knuffels)

→ of dat dingen blijven bestaan, ook als zijn ze buiten gezichtsveld

=> Mildred Parten over spelen: aantal stappen

1. solitair: kind speelt op zichzelf

2. parallelle spelen: kinderen zijn zich bewust van anderen rondom hen, beginnen te imiteren

3. associative play: kind betrekt zijn eigen gedrag op anderen, maar blijft doen wat hij zelf wil

4. cooperative play: echte samenwerking

=> 1 tot 5 jaar: discipline en zelfbeheersing

→ lichaamsbehoeften controleren

→zich gedragen in verschillende contexten

=> 5 jaar: redelijk autonoom wezen

→ kan bijna onafhankelijk routinematige activiteiten uitvoeren van het leven thu

- gehechtheid en verlie

=> Bowlby: moederlijke deprivatie: kinderen die geen hechte en liefdevolle verhouding met hun moeder ervaarden, kunnen later persoonlijkheidsstoornissen krijgen

→ e.g. Rhesusapen: niet zozeer contact met moeder was belangrijk, eerder gehechtheid aan soortgenoten in het algemeen

- Deprivatie bij kinderen

=> kind moet consistente relaties met anderen opbouwen waarbinnen her zich emotioneel kan hechten aan anderen

→ niet noodzakelijk de moeder zelf

→ vorming van stabiele, emotioneel zeer hechte relaties met anderen is voor het kind onmisbaar

=> Korte vs. lange termijn gevolgen

→ korte: ontreddering

→ lange: achterstand in taal- en intellectuele ontwikkeling

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen