Het gezin
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 1839 keer
- De eerste omgeving waar een kind vertoeft, het is de belangrijkste omgeving
→ kind ontwikkelt zijn identiteit/bewustzijn via de omweg van het gezin/identificatie met wij-groep: gezin in belangrijk voor ontwikkeling identiteit van kind, uitbouw van de persoonlijkheid
→ het wij-bewustzijn gaat vooraf aan het ik-bewustzijn
→ verklaart waarom het er zo emotioneel aan toegaat in het gezin: het kind heeft nog geen identiteit en moet gevormd worden: alle aspecten van het leven moeten aan bod komen, ook de dingen die zeer intiem en persoonlijk zijn
- moeder = het belangrijkste individu voor het kind, maar de aard van de verhouding verschilt van cultuur tot cultuur
→ hangt af van wijze waarop het gezin en de familie als institutie vorm heeft gekregen en door de andere instituties in die cultuur
- moderne maatschappijen: vroege socialisatie vindt plaats in een kleinschalige gezinscontext
= moeder, vader, één of twee kinderen
→ in sommige culturen maakt de hele familie deel uit van hetzelfde huishouden
→ variaties in gezinsvormen: bv. eenoudergezinnen, twee paar ouders,…
→ soms is het gezin ook nefast voor de socialisatie van het kind: het heeft negatieve effecten voor de ontwikkeling van de persoonlijkheid
Bv. seksueel misbruik
- Het gezin is ook belangrijk voor positie op de sociale ladder
→ Vooral in traditionele maatschappijen
→ Sociale klasse waarin een individu geboren wordt speelt een grote rol
→ zij nemen karakteristieke gedragspatronen over van hun ouders : men heeft veel gemeenschappelijk: houdingen, attitudes, voorkeuren
→ kinderen worden natuurlijk niet helemaal zoals hun ouders, zeker in snel veranderende en complexe maatschappijen waar kinderen aan andere socialiserende instellingen worden blootgesteld