Model van Quinn: Concurrerende waarden
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 1774 keer
Het concurrerende waardenmodel van Quinn kan worden gebruikt om een aantal criteria voor effectiviteit aan te geven met als doel organisaties te beoordelen. De criteria lijken elkaar in eerste instantie tegen te spreken. Voorbeeld: we willen dat organisaties flexibel zijn en zich makkelijk aanpassen, maar tegelijkertijd willen we ook dat ze stabiel zijn en onder controle blijven. Het model geeft aan dat deze tegenstellingen in de realiteit naast elkaar binnen een systeem kunnen bestaan. Tegenstellingen sluiten elkaar niet uit. Meer zelfs, het is wenselijk om effectief te zijn in alle criteria.
Het raamwerk is ook nuttig bij het denken over de conflicterende rollen die managers vervullen. Dan ligt de nadruk meer op de effectiviteit van leiderschap dan op de effectiviteit van de organisatie. Het model weerspiegelt de complexiteit waarmee managers en medewerkers in organisaties worden geconfronteerd. Quinn beschrijft in zijn model van de concurrerende waarden dat managers in hun organisatie met elkaar wedijverende rollen vervullen. De mentor- en stimulatorrol zijn twee van deze rollen.
- Mentorrol
o De mentor houdt zich bezig met de ontwikkeling van mensen door een zorgzame en meelevende benadering. De manager luistert, ondersteunt rechtvaardige verzoeken, uit zijn waardering, geeft complimenten en eert aan wie eer toekomt. De manager helpt bij het ontwikkelen van vaardigheden, biedt mogelijkheden voor training en maakt plannen voor individuele ontwikkeling. Luisteren, empathie en openheid voor de behoeften van anderen zijn belangrijke elementen in deze rol.
- Stimulatorrol
o De rol van stimulator richt zich op de relaties tussen de manager en medewerkers. De stimulator moedigt samenwerking aan, brengt samenhang in een team tot stand en lost conflicten op. De manager is in deze rol procesgeoriënteerd.
De mentor- en stimulatorrol worden soms wel eens ondergewaardeerd. Men denkt dat een goede leider sterk en krachtig moet zijn. Zorgzaamheid voor mensen wordt in de westerse samenleving wel eens gezien als een teken van zwakte en sentimentaliteit. Nochtans, uit de aandacht die men aan zachte onderwerpen besteedt, kan men grote macht ontlenen. De mentor- en stimulatorrol is belangrijk voor de effectiviteit van de managers.
SAMENWERKEN CREËREN CONTROLEREN CONCURREREN
Elke rol brengt specifieke vaardigheden met zich mee. In dit cursusdeel ‘diversiteitsmanagement’ zullen we vaardigheden op vlak van tactisch people management ontwikkelen: o.a. effectief communiceren, inzicht ontwikkelen in jezelf, conflicten managen, besluitvorming via vergaderingen organiseren, enz. People management is geen harde wetenschap. Er zijn geen wetmatigheden of regels die je kan toepassen en die je garantie op succes geven. In deze cursus zullen we een aantal wetenschappelijk onderbouwde modellen bestuderen en daaruit richtlijnen/tips voor de praktijk afleiden. Het is aan jou om deze inzichten in de praktijk af te toetsen.