Organisatiecultuur en managementcultuur volgens Hofstede
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 1503 keer
Hofstede en Hofstede stellen de organisatiecultuur voor als een ui met verschillende lagen. De kern van de ui wordt gevormd door de waarden en de grondbeginselen. Deze zijn bepalend voor alle lagen die er omheen liggen en vormen de essentie van de cultuur, de software.
Dit komt tot uiting in architectuur, logo’s, indeling van de werkruimte, dresscode, de aanwezige technologie, ...
Ook komt dit tot uiting in de mission statement. Het mission statement stipuleert de doelstellingen van het bedrijf, waar het op lange termijn naartoe moet en wie zijn klanten zijn. Meestal staan ook de waarden, zoals zorg voor het milieu en klantgerichtheid, opgesomd in dit document.
Een zeer belangrijke categorie in de artefacten, zijn de regels, de procedures en de processen die bepaald worden door de organisatiecultuur.
Het cultureel dimensiemodel van Hofstede is een raamwerk dat bestaat uit 5 dimensies van verschillende waardenperspectieven, van waaruit aan management kan worden gedaan.
De 5 waardendimensies van Hofstede:
PDI, Power DIstance, machtsafstand: de graad van ongelijkheid onder mensen die door een cultuur als normaal wordt beschouwd;
IDV, InDiVidualisme: de mate waarin mensen voelen dat zij verondersteld worden om te zorgen voor, of zelf te worden verzorgd door, hun families of organisaties waartoe zij behoren (inclusief kerk en werk);
MAS, MASculinity: de mate waarin een cultuur bevorderlijk is voor overheersing, assertiviteit en het verwerven van dingen (als tegengestelde van mensen, gevoelens en kwaliteit van leven);
UAI, Uncertaincy Avoidance Index, vermijden van onzekerheid: de graad waarin een cultuur gestructureerd over ongestructureerde situaties verkiest;
LTO, Long Term Orientation, waarden die zijn georiënteerd naar de toekomst, zoals sparen en persistentie (als tegengestelde van verleden en heden, eerbied voor traditie en het vervullen van sociale verplichtingen).
Hofstede is vooral belangrijk omdat de culturele invloeden van belang worden geacht in het functioneren van organisaties.
Landen hebben vaak verschillende culturen en deze culturele verschillen manifesteren zich in verschillende managementmodellen en organisatiestructuren.