Personal branding en loopbaanoriëntatie
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 928 keer
Net zoals een werkgever aan employer branding en jobbranding doet, doet een werknemer ook zelf aan personal branding. Hij denkt bij zijn presentatie op de arbeidsmarkt vooraf na over en geeft inhoud aan de vraag hoe hij een positieve emotionele reactie kan oproepen bij een potentiële werkgever. Individuen zijn zelfbewust welke baan op dat moment het beste bij hen past. Kernvragen bij het ontwikkelen van een personal brand zijn:
- Wat zijn mijn functionele en meetbare merkwaarden (kennis, opleiding, ervaring)?
- Wat zijn mijn emotionele merkwaarden (talenten, passies, persoonskenmerken, waarden)?
- Wat zijn mijn belangrijkste doelen?
- Wat is mijn hoofdstrategie om dit te bereiken?
Jouw merkwaarden en doelen kan je op het spoor komen door een aantal kernkwadranten volgens Ofman op te bouwen. Je kan jezelf presenteren met behulp van een aantal kernkwadranten. Zorg dat je personal brand gebaseerd is op je krachten, op je kwaliteiten. Probeer jezelf zo helder en onbevooroordeeld mogelijk te zien. Niet enkel in de zoektocht naar een geschikte job is het interessant om een werkomgeving te vinden waar je je kwaliteiten kunt benutten, ook tijdens je loopbaan is het nuttig om af en toe stil te staan bij je kwaliteiten en uitdagingen en na te gaan of je huidige job hier een antwoord op kan geven en je eventueel te heroriënteren. Wim Annerel, life en business coach, benadrukt het belang van na te denken over hoe je wil dat anderen jou zien bij het ontwikkelen van je personal brand. Hoe wil je overkomen? Wil je onthouden worden als de voordeligste boekhouder, de copywriter die ook kan vertalen of heb je het liefst dat mensen jou zien als expert op het gebied van netwerken? Als je weet hoe je gezien wilt worden, dan kun je eraan werken om ervoor te zorgen dat mensen je ook daadwerkelijk zo gaan zien!
Een tip: denk hierbij ook na over een specialisme. Bij welk onderwerp wil je dat mensen direct aan jou denken? Welke specialiteit heb je, of welke specialiteit wil je verder ontwikkelen zodat mensen in het vervolg aan jou denken als ze iets in die richting nodig hebben? De kernkwaliteiten die je op het spoor komt door het kernkwadrant van Ofman kunnen je helpen om jouw specialisme te detecteren. Een specialisme bepalen kan misschien beperkend lijken, maar het geeft je wel een veel betere focus. Dit levert jou en je personal brand op de lange termijn meer op.